(για την τροποποίηση της διάταξης της παρ. 4 του άρθρου 4 του Ν. 3848/2010
(ΦΕΚ 71/Α/201Ο) περί υποχρεωτικής τριετούς παραμονής στον τόπο πρώτου διορισμού)
Αγαπητοί κύριοι,
Θα επιθυμούσαμε με το παρόν να σας γνωστοποιήσουμε το ιδιαίτερης σημασίας πρόβλημα που δημιουργήθηκε με την ψήφιση του ως άνω άρθρου και αφορά όλους του νεοδιορισθέντες το έτος 2010 εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και να Σας καλέσουμε στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων Σας να ενεργήσετε ό,τι δει προς κατάργηση της ως άνω διάταξης.
Πλέον συγκεκριμένα με την ως άνω διάταξη δηλ. την παρ. 4 του άρθρου 4 του Ν. 3848/2010 ορίζεται ότι: «ο χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στη.... σχολική μονάδα της πρώτης τοποθέτησης μετά τον διορισμό δεν μπορεί να είναι μικρότερος των τριών ετών ....». Με το ανωτέρω άρθρο καταργήθηκε η παρ. 1 του άρθρου 8 του ΠΔ. 50/1996 (ΦΕΚ45/ Α/1996) η οποία προέβλεπε ότι «για τη μετάθεση εκπαιδευτικών που προβλέπεται από τις διατάξεις αυτού του Π.Δ. απαιτείται υπηρεσία ενός έτους στη κατεχόμενη οργανική θέση μέχρι 31 Αυγούστου του έτους κατά το οποίο πραγματοποιούνται οι μεταθέσεις», ενώ με την παρ. 2 του άρθρου 30 του Ν. 3848/10, ΦΕΚ-71 Α/19-5-1Ο, ορίζεται ότι : «Οι διατάξεις των παραγράφων 2, 3 και 4 του άρθρου 8 του π.δ.50/1996 εξακολουθούν να ισχύουν». Επομένως με το νέο νόμο 3848/2010 καταργήθηκε η παρ. 1 του άρθρου 8 του Π.Δ. 50/1996 και αντικαταστάθηκε με την ως άνω παρ. 4 του άρθρου 4.
Η αιφνίδια αυτή αλλαγή, για την εφαρμογή της οποίας είναι αξιοσημείωτο ότι ουδεμία μεταβατική περίοδος δεν προβλέφθηκε από το Νομοθέτη (εν αντιθέσει με το σύνολο των λοιπών διατάξεων που αφορούν στους διορισμούς των εκπαιδευτικών ή στη διάρκεια υπηρέτησης της οργανικής θέσης των ήδη διορισμένων εκπαιδευτικών!) αποτελεί στην ουσία ευθεία και άμεση παραβίαση της Συνταγματικής αρχής της ισότητας όλων των Ελλήνων έναντι του Νόμου (άρθρο 4, παράγραφος 1 ) δεδομένου ότι:
Α) Η ρύθμιση της τριετούς υποχρεωτικής παραμονής στην περιοχή πρώτου διορισμού αφορά αποκλειστικά και μόνο τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς και καμία απολύτως άλλη κατηγορία δημοσίων πολιτικών υπαλλήλων, για τους οποίους ο Ν. 3528/2007 (ΦΕΚ 26/Α/2007) «Κύρωση του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ΝΠΔΔ» άρθρο 67 παρ. 7 προβλέπει ότι «οι υπάλληλοι δεν μετατίθενται πριν συμπληρώσουν διετία στην υπηρεσία που τοποθετήθηκαν κατά το διορισμό τους», ενώ στην παρ. 8 προβλέπεται ότι «κατ' εξαίρεση επιτρέπεται ....μετάθεση πριν από την παρέλευση του ανωτέρω χρονικού διαστήματος είτε σε περίπτωση αμοιβαίας αίτησης υπαλλήλων είτε για σοβαρούς υπηρεσιακούς ή προσωπικούς λόγους».
Β) Εκείνο, όμως, που αντιβαίνει ευθέως σε σωρεία διατάξεων νόμων ερειδομένων από την συνταγματική επιταγή περί ισότητας είναι το προβλεπόμενο από την ως άνω διάταξη ότι η υποχρεωτική τριετής παραμονή εφαρμόζεται και σε εκπαιδευτικούς οι οποίοι διορίστηκαν σε συνέχεια των Προκηρύξεων διορισμών του έτους 2008 ήτοι των αριθμ. 2Π/2008, 3Π/2008, 4Π/2008 και 5Π/2008 Προκηρύξεων ΑΣΕΠ. Με το δεδομένο ότι οι διορισμοί αυτοί αποτελούν συνέχεια των ίδιων Προκηρύξεων, οι διορισθέντες του έτους 2010 (δηλ. μετά την ψήφιση και ισχύ του νόμου) αντιμετωπίζονται με εντελώς διαφορετικό και άνισο τρόπο έναντι των συναδέλφων τους που, με τις ίδιες ακριβώς συνθήκες και βάσει των αυτών διατάξεων, διορίστηκαν κατά το προηγούμενο σχολικό έτος 2009-2010 και είχαν επομένως τη δυνατότητα να αιτηθούν μετάθεση μετά την πάροδο ενός (1) έτους (ή δύο, σε περίπτωση διορισμού σε δυσπρόσιτες περιοχές) και ήδη έκαναν χρήση του δικαιώματος αυτού και πολλοί από αυτούς έχουν ήδη μετατεθεί σε τόπο των συμφερόντων τους ή της επιλογής τους.
Συνέπεια τούτου του γεγονότος είναι ότι η υποχρέωση τριετούς παραμονής στην περιοχή πρώτου διορισμού αποτελεί άνιση και δυσμενή μεταχείριση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών έναντι των λοιπών συναδέλφων τους αλλά και μονομερή βλαπτική μεταβολή των όρων παροχής εργασίας με βάση τα μέχρι σήμερα κρατούντα, δεδομένου ότι στερεί από τους πρώτους το δικαίωμα να αιτηθούν μετάθεση ακόμη και αν έχουν ήδη συγκεντρώσει τα απαιτούμενα μόρια για μετάθεση σε επιθυμητή περιοχή. Συνέπεια αυτού θα είναι (σε περίπτωση εφαρμογής του νόμου), να μετατίθενται εκπαιδευτικοί με λιγότερα μόρια σε περιοχές πλησίον του τόπου συμφερόντων τους ενώ εκπαιδευτικοί με περισσότερα μόρια θα αδυνατούν να μετακινηθούν μόνο και μόνο επειδή είχαν την «ατυχία» να διοριστούν μετά τη λήξη του σχολικού έτους 2009-2010 και την ψήφιση της ως άνω διάταξης.
Η μονομερής αυτή βλαπτική μεταβολή των όρων παροχής εργασίας αφορά άλλωστε εξίσου και όσους διορίστηκαν από τον ενιαίο πίνακα ή τον πίνακα του εικοσιτετραμήνου με επιτυχία στο διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Οι εκπαιδευτικοί των κατηγοριών αυτών είχαν κατά το παρελθόν υπηρετήσει σε απομακρυσμένες περιοχές για 3, 4 ή ακόμη περισσότερα χρόνια, με αποκλειστικό στόχο τη συγκέντρωση των πολυπόθητων μορίων που θα τους διασφάλιζαν μία καλή τοποθέτηση κατά τον πρώτο διορισμό και μία μετάθεση στον τόπο συμφερόντων τους μετά την πάροδο ενός (ή δύο σε περίπτωση διορισμού σε δυσπρόσιτη περιοχή) ετών. Ο προγραμματισμός αυτός ανατράπηκε όλως αιφνιδιαστικώς και βιαίως με την παρ. 4 του άρθρου 4 του Ν. 3848/2010 αναγκάζοντάς τους να παραμείνουν σε απομακρυσμένες περιοχές για 3 τουλάχιστον ακόμη χρόνια!
Κατόπιν τούτων, είναι προφανές ότι η εφαρμογή της ως άνω διάταξης σημαίνει πως στην πράξη ανατρέπεται και το ισχύον σύστημα μοριοδότησης ενώ μάλιστα δεν υπάρχει αναφορά στο νόμο για κάτι τέτοιο και ενδεχόμενη εφαρμογή του θα ανατρέψει και εργασιακά δικαιώματα (στο ζήτημα των μεταθέσεων) ακόμα και συναδέλφων διορισθέντων και υπηρετούντων με το προϊσχύον σύστημα. Καταργείται, δηλαδή, ουσιαστικά και στην πράξη το δικαίωμα μετάθεσης για τουλάχιστον τρία χρόνια των αναμενόντων να συμπληρώσουν μόρια μετάθεσης συναδέλφων που διορίσθηκαν με άλλο νομικό καθεστώς, αφού οι θέσεις στις οποίες ανέμεναν να μετατεθούν θα είναι «κλειστές» από νεοδιοριζόμενους οι οποίοι μάλιστα δεν θα επιθυμούν να παραμείνουν τρία χρόνια σ’ αυτές.
Γ) Περαιτέρω και όλως επικουρικώς, ακόμα και τα όποια παιδαγωγικά επιχειρήματα θα μπορούσαν να προβληθούν για να υποστηρίξουν την εν λόγω διάταξη αυτοακυρώνονται, δεδομένου ότι σύμφωνα με τις μεταβατικές διατάξεις του Ν.3848/2010 η υποχρέωση αφορά στην παραμονή σε σχολείο της περιοχής πρώτου διορισμού και όχι στο σχολείο πρώτου διορισμού, όπου ενδεχομένως θα μπορούσε να προβληθεί το -επίσης μη ασφαλές- επιχείρημα ότι, ο νεοδιόριστος εκπαιδευτικός θα μπορούσε να προγραμματίσει μακροπρόθεσμες παιδαγωγικές δράσεις ή να διαμορφώσει παιδαγωγική σχέση με τους μαθητές του, αφού είναι γνωστό τοις πάσι ότι με τις ενιαύσιες αλλαγές προσωπικού σε σχολεία, σπανίως κάποιος εκπαιδευτικός υπηρετεί στην επόμενη τάξη από αυτήν που υπηρέτησε την προηγούμενη σχολική χρονιά. Κατά συνέπεια, η νομοθετική αυτή αλλαγή δεν συμβάλλει στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης αφού η τριετής παραμονή στον τόπο του πρώτου διορισμού δεν εγγυάται επ’ ουδενί τα καλύτερα εκπαιδευτικά αποτελέσματα ούτε υπάρχουν σχετικές μελέτες περί τούτου.
Θα ήταν μάλλον πιο κοντά στην πραγματικότητα η άποψη ότι μόνο τα αντίθετα αποτελέσματα θα μπορούσαν να επιτευχθούν με την εφαρμογή της εν λόγω ρύθμισης, η οποία εξαθλιώνει τους νεοδιόριστους εκπαιδευτικούς τόσο σε οικονομικό επίπεδο, καθώς τους αναγκάζει να διαμένουν μακριά από τον τόπο συμφερόντων τους, συντηρώντας δύο ή ακόμα και τρία σπίτια (οι έχοντες παιδιά που σπουδάζουν) και μάλιστα εν τω μέσω μίας οικονομικής κρίσης που μαστίζει το σύνολο των Ελλήνων πολιτών και ενώ οι μισθοί βαίνουν μειούμενοι, όσο και σε προσωπικό επίπεδο, καθώς τους εξαναγκάζει να παραμένουν μακριά από τους οικείους τους υποχρεωτικά και για τουλάχιστον τρία χρόνια, με όσα –αυτονόητα – προβλήματα συνεπάγεται αυτό.
Δ. Από όλα τα παραπάνω αλλά και την παντελή έλλειψη αναφοράς σχετικής που να αιτιολογεί την ανάγκη θέσπισης της παραπάνω διάταξης, είναι πασιφανές ότι η υποχρέωση της τριετούς παραμονής των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών στην περιοχή της πρώτης τοποθέτησής τους κανένα απολύτως όφελος δεν πρόκειται να αποδώσει στη Δημόσια Εκπαίδευση και εν γένει στο Δημόσιο, ενώ αναμένεται να γίνει πηγή πληθώρας προβλημάτων για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, προκαλώντας αλυσιδωτά κοινωνικά προβλήματα. Άλλωστε, η μη εφαρμογή της διάταξης ουδόλως επιβαρύνει το Δημόσιο εν γένει ή τον Κρατικό Προϋπολογισμό ενώ, αντιθέτως, η εφαρμογή της πλήττει βάναυσα τον οικογενειακό προγραμματισμό, τον προϋπολογισμό αλλά και την οικογενειακή συνοχή των άμεσα θιγόμενων νεοδιόριστων εκπαιδευτικών.
Για όλους τους παραπάνω λόγους ζητάμε την άμεση κατάργηση της παρ. 4. του άρθρου 4 , του Ν. 3848/2010 (ΦΕΚ71/Α/201Ο) που αφορά την τριετή παραμονή στην περιοχή πρώτου διορισμού των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών και την επαναφορά της προγενέστερης διάταξης, σύμφωνα με την οποία οι νεοδιόριστοι θεμελιώνουν δικαίωμα μετάθεσης μετά την υπηρέτηση για ένα (1) έτους στο σχολείο της πρώτης τοποθέτησης ή δύο (2) σε περίπτωση διορισμού σε δυσπρόσιτη περιοχή.
ΟΜΑΔΑ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΝΕΟΔΙΟΡΙΣΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
(Ψαλτικό Εορτοδρόμιο) Η κατά σάρκα Γέννησις του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού!
25.12.2024
Πριν από 8 δευτερόλεπτα
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου