Του Σταθη Κουσουνη
Εκτός προγραμματισμού τους και για το 2012 θέτουν, πλέον, ως προορισμό «home porting» την Ελλάδα, οι εταιρείες-κολοσσοί με μη κοινοτική σημαία που ελέγχουν την παγκόσμια κρουαζιέρα εξαιτίας της καθυστέρησης ανακοίνωσης των συμβάσεων που υποχρεώνει η νέα νομοθεσία να υπογράφουν με το ελληνικό Δημόσιο για να πραγματοποιούν κυκλικές κρουαζιέρες στη χώρα μας. H αδικαιολόγητη καθυστέρηση που μεσολάβησε από τη ψήφιση του νόμου έως σήμερα έθεσε εκτός προγραμματισμού τη χώρα μας, καθώς οι εταιρείες κλείνουν τα προγράμματα τους, περίπου, δύο χρόνια πριν τα εκτελέσουν.
Αλλά, ακόμη, και για το 2013 που μπορεί να αναμένονται πιθανές θετικές εξελίξεις για το ελληνικό home porting δεν είναι βέβαιο ότι θα επιβεβαιωθούν. Και αυτό γιατί η διεθνής αγορά κρουαζιέρας αντιμετώπισε εξαρχής αδιάφορα το..... περιεχόμενο του νόμου περί άρσης α λα… ελληνικά του καμποτάζ στην κρουαζιέρα. Γεγονός που αποδείχθηκε και στο συνέδριο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Κρουαζιέρας το οποίο πραγματοποιήθηκε, πρόσφατα, στις Βρυξέλλες όπου η νομοθετική πρωτοβουλία της ελληνικής πλευράς δεν αναφέρθηκε ούτε καν ως γεγονός.
Γκρίζο σημείο για τις ξένες εταιρείες είναι η θέση στην οποία έχουν καταλήξει ότι κατά τη διαδικασία σύνταξης του νόμου δεν ελήφθη υπόψη η λειτουργία της αγοράς της κρουαζιέρας άλλων χωρών αλλά οι κανονισμοί που διέπουν την εγχώρια ακτοπλοΐα. Το homeporting στην κατηγορία κρουαζιεροπλοίων με σημαία τρίτων χωρών αλλά και κοινοτικών ως επί των πλείστον είναι, κυρίως, εποχιακό γεγονός που αγνοεί το νομοσχέδιο. Ειδικά, οι εταιρείες με σημαίες τρίτων χωρών δεν ενδιαφέρονται για μία μακροχρόνια δέσμευση πλοίων τους σε ένα συγκεκριμένο homeport. Στο πλαίσιο της επιχειρησιακής τους λειτουργίας δρομολογούν τα πλοία για κυκλικές κρουαζιέρες σε λιμάνια διαφορετικών χωρών μέσα στον χρόνο ανάλογα με τη ζήτηση και την εποχή. Γι’ αυτό θεωρούν ότι η προαπαίτηση σύμβασης από την ελληνική πλευρά και ειδικά για εποχιακό χρήστη είναι μη ανταγωνιστική επιλογή. Επίσης, στα αρνητικά του νομοσχεδίου χρεώνουν την ειδική εισφορά που επιβάλλεται ανά επιβάτη και αποτελεί πρόσθετη επιβάρυνση επί των άλλων υποχρεωτικών τελών, ενώ αντιμετωπίζουν με επιφυλακτικότητα, μέχρι να δουν τις συμβάσεις, το θέμα της υποχρεωτικής απασχόλησης Ελλήνων ναυτικών σε ό,τι αφορά τις ξενοδοχειακές ειδικότητες αλλά όχι τις ειδικότητες των αξιωματικών γέφυρας και μηχανής.
O πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ταξιδιωτικού οργανισμού Navigator που αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα και στην Κύπρο τη Royal Caribbean και μέλος του συνδέσμου ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων κ. Ανδρέας Στυλιανόπουλος επισημαίνει ότι θα πρέπει να βελτιωθεί το καθεστώς που επιχειρεί να επιβάλει νέους κανόνες στο επιχειρηματικό τοπίο της κρουαζιέρας στη χώρα μας αντιμετωπίζοντας επί ίσοις όρους τα κρουαζιερόπλοια με ελληνική και ξένη σημαία. Επίσης, προτείνει να μην απαιτείται σύμβαση για εποχιακούς χρήστες ή να τεθεί ένα πλαφόν πάνω από το οποίο θα ισχύσει ο νόμος σε πλήρη ανάπτυξη. Δηλαδή, εξηγεί, αν μία εταιρεία θέλει, να κάνει λιγότερες από ένα συγκεκριμένο αριθμό κυκλικές κρουαζιέρες και να υπογράφει ένα μνημόνιο που θα αφορά μόνο την περίοδο αυτή. Ως παράδειγμα αναφέρει ότι το 2009 λειτούργησαν 152 κρουαζιερόπλοια στη Μεσόγειο με μέσο όρο χωρητικότητας 1.158 κλίνες, υποστηρίζοντας ότι αν τα μισά από αυτά έκαναν από μία κυκλική κρουαζιέρα το καθένα στον Πειραιά, τότε το σημαντικότερο λιμάνι της χώρας θα είχε αύξηση απο-επιβιβάσεων της τάξης του 42% σε σχέση με τις 415.260 απο-επιβιβάσεις που κατέγραψε πέρυσι. Ο κ. Στυλιανόπουλος εκτιμά ότι αν προσελκύσουμε κάποιες εταιρείες εποχιακά, η μονιμοποίηση κάποιων πλοίων τους είναι θέμα μελλοντικών συγκυριών. Σε ό,τι αφορά το θέμα της εισφοράς ανά επιβάτη καλεί την πολιτεία να εξετάσει τι ισχύει στα λιμάνια που μας ανταγωνίζονται και ανάλογα να διαμορφώσει ένα νέο πλαίσιο που θα ισχύει για όλους τους. Πάντως, τη Δευτέρα έχει προγραμματισθεί, κατά πληροφορίες, συνάντηση στο υπ. Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας του υπουργού κ. Γιάννη Διαμαντίδη με εκπροσώπους φορέων της κρουαζιέρας και του τουρισμού προκειμένου να συζητηθούν σημεία της υπό διαμόρφωσης σύμβασης.
«Φέρνει» 600 εκατ.
Μέσα στο 2009, χρονιά κρίσης για τον παγκόσμιο τουρισμό, πάνω από 4,9 εκατ. Ευρωπαίοι πραγματοποίησαν κρουαζιέρες εμφανίζοντας αύξηση κατά 12,1% σε σχέση με το 2008. Ο αριθμός αυτός αντιπροσωπεύει το 29% του συνόλου των επιβατών κρουαζιέρας παγκοσμίως. Επίσης, περισσότεροι από 4,9 εκατ. επιβάτες εκ των οποίων 75% Ευρωπαίοι, επιβιβάστηκαν από ευρωπαϊκά λιμάνια, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 3,2%. Η πλειοψηφία των κρουαζιέρων επισκέφθηκε λιμάνια της Μεσογείου και της Βαλτικής. Συνολικά, 23,8 επισκέπτες επιβιβάστηκαν από κρουαζιερόπλοια σε ευρωπαϊκά λιμάνια που σημαίνει αύξηση κατά 9,4% σε σχέση με το 2008. Η κρουαζιέρα προσφέρει 34 δισ. ευρώ στην ευρωπαική οικονομία. Τα οφέλη της Ελλάδας εκτιμώνται σε περίπου 600 εκατ. ευρώ.
http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_economyepix_100024_23/10/2010_419810
Σάββατο, Οκτωβρίου 23, 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου