Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε χθες στην κατάμεστη αίθουσα του συλλόγου ξενοδόχων η σύσκεψη για το μείζον θέμα του Ακτοπλοϊκού. Σας παραθέτουμε την εισήγηση που ανέγνωσε ο πρόεδρος του συλλόγου μαζικής εστίασης κ. Γιάννης Παπαδόπουλος, εκ μέρους των επαγγελματικών φορέων.
"Αγαπητοί συνάδελφοι, κυρίες και κύριοι,
Ως εκπρόσωπος των επαγγελματικών φορέων:
( Εμποροεπαγγελματικού - Ξενοδόχων -Ενοικιαζομένων Δωματίων - Μαζικής Εστίασης - Ενοικιαζομένων Μοτοποδηλάτων- Μοτοσυκλετών - Ενοικιαζομένων Τροχοφόρων - ΚΤΕΛ ), έχοντας αναλάβει την εισήγηση αυτού του τόσο σημαντικού ζητήματος για το νησί μας, που δεν είναι άλλο από το ακτοπλοϊκό και τις προεκτάσεις του στην οικονοµική και κοινωνική ζωή της Νάξου, θα ήθελα να αποφύγουμε τις απλές επαναλήψεις πάνω σε αυτό το θέµα και να ξεφύγουµε επιτέλους από το να λέµε απλά «τον πόνο µας». Προτείνουμε λοιπόν να γυρίσουµε σελίδα, όχι µε λόγια, αλλά µε....... στοχευµένες και συντονισµένες ενέργειες. Δεν αποποιούμαστε τις δικές μας ευθύνες. Υπήρξαν πιέσεις θα έπρεπε όμως να είναι εντονότερες, μεθοδικότερες.
Πραγματοποιήθηκε την Δευτέρα που μας πέρασε μία σύσκεψη των επαγγελματικών φορέων μαζί με ναυτικούς πράκτορες απ’ το νησί μας. Εκεί αφού ενημερωθήκαμε για την κατάσταση που επικρατεί στην ακτοπλοΐα και εκθέσαμε και τις δικές μας απόψεις αποφασίσθηκε να γίνει η σημερινή συνάντηση που σκοπό έχει την συστράτευση όλων, γύρω από το τόσο σημαντικό αυτό ζήτημα που απασχολεί όλους τους Ναξιώτες αφού έχει τόσο μεγάλο αντίκτυπο σε όλους τους τομείς της ζωής των κατοίκων.
Θα ήθελα καταρχάς να κάνουμε µια μικρή αναφορά στην υφιστάµενη κατάσταση, και στη συνέχεια, να προτείνουμε τις ενέργειες που κατά την άποψή µας πρέπει να πραγµατοποιήσουµε, προκειµένου να καταλήξουµε σε µια ώριµη και βιώσιµη πρόταση για την επίλυσή του προβλήµατος. Πιστεύω πως όλοι θα συµφωνήσουµε στο ότι η Πολιτεία ενώ έχει δείξει ιδιαίτερη µέριµνα για τις συγκοινωνίες της ηπειρωτικής Ελλάδας (οδικοί άξονες, µεγάλα συγκοινωνιακά έργα), ωστόσο, το ενδιαφέρον και η πολιτική της σε σχέση µε τις θαλάσσιες συγκοινωνιακές αρτηρίες, οι οποίες έχουν ιδιαίτερη σηµασία αν λάβουµε υπόψη τη µορφολογία της χώρας, δεν απέδωσαν τα επιθυµητά αποτελέσµατα. Η ορθή αντιµετώπιση αυτού του προβλήµατος, θα έπρεπε να ικανοποιεί όλες τις πλευρές των άµεσα ενδιαφεροµένων, δηλαδή τόσο των ακτοπλοϊκών εταιρειών, όσο και των κατοίκων των νησιωτικών περιοχών. Αυτή η ισορροπία, ουδέποτε εξασφαλίσθηκε από τη σχετική νοµοθεσία και από τον «περιορισµένο» στην πράξη, εποπτικό ρόλο της Πολιτείας.
Έτσι ενώ πραγµατοποιήθηκε η πλήρης απελευθέρωση των ναύλων, και καταργήθηκε το ανώτατο όριο ηλικίας των πλοίων , ωστόσο δεν προβλέφθηκαν βασικά σηµεία του ακτοπλοϊκού ζητήµατος, όπως η διασφάλιση σχεδιασµού και εφαρµογής σταθερών συνδέσεων µε επαρκή συχνότητα, ασφάλεια, αξιοπιστία και προσιτό οικονοµικό αντίτιµο για τους κατοίκους και τους επισκέπτες των νησιών, δηµιουργώντας µε τον τρόπο αυτό µια αίσθηση άνισης µεταχείρισης και αποµόνωσης των νησιωτικών περιοχών με την υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και των νησιών μεταξύ τους, διαρρηγνύοντας έτσι, την συνοχή του κοινωνικού και οικονοµικού ιστού.
Θα αναφέρουμε ως παράδειγµα ότι κατά το παρελθόν υλοποιήθηκαν µελέτες που ενώ µπορεί να «άγγιξαν» την πιθανότητα εξεύρεσης λύσης για το ακτοπλοϊκό, δεν µπόρεσαν τελικά να υλοποιηθούν, πολλές φορές προσδιορίζονταν και διαµορφώνονταν υπό την πίεση τοπικών συµφερόντων, συντεχνιών, πελατειακών σχέσεων ή και ανταγωνιστικών τάσεων µεταξύ νησιών.
Η υφιστάµενη νοµοθεσία θέτει την πολιτεία παθητικό θεατή στο σχεδιασµό και εφαρµογή των δροµολογίων. Οι ανακοινώσεις και ο ενέργειες όλων των αρµόδιων Υπουργών την τελευταία εικοσαετία είναι αποσπασµατικές, ευκαιριακές και αναποτελεσµατικές. Απαιτείται Ριζική αλλαγή του νοµοθετικού πλαισίου, µε την πολιτεία να αναλαµβάνει ενεργό ρυθµιστικό και εποπτικό ρόλο, αφού όπως γνωρίζουµε, µέχρι σήµερα δεν αποφασίζει εκείνη για τα δροµολόγια, αλλά οι εταιρείες.
Απαιτείται όμως άμεση κινητοποίηση από εμάς προκειμένου να προλάβουμε τις εξελίξεις για το ερχόμενο καλοκαίρι.
Πιστεύουµε ότι οι γενικές αρχές τις οποίες θα πρέπει να αποδεχτούν όλες οι εµπλεκόµενες πλευρές και οι οποίες θα καθορίσουν τις ενέργειες για την διεκδίκηση της επίλυσης του προβλήµατος, είναι οι εξής:
* Η αρχή της ισότητας των πολιτών. Η πρόσβαση των πολιτών στις υπηρεσίες µεταφορών αποτελεί δηµόσιο αγαθό και δικαίωµα που δεν µπορεί να εξαρτάται και να καθορίζεται µόνο από µεγέθη κόστους και ωφέλειας. Συνεπώς, κάθε χώρα έχει την υποχρέωση να διασφαλίζει συνδέσεις µε επαρκή συχνότητα, ασφάλεια, αξιοπιστία και προσιτό οικονοµικό αντίτιµο σε όλους τους πολίτες της χώρας, εποµένως και στους κατοίκους των νησιών. Είναι άδικο και άνισο η γειτονική μας Πάρος να έχει τόσα περισσότερα δρομολόγια από τη Νάξο ενώ και τα δύο νησιά βρίσκονται στο προνομιακό σύμπλεγμα Πάρου-Μυκόνου –Νάξου –Σαντορίνης.
* Η κομβικότητα της Νάξου όπως αυτή προβλέπεται από τις σχετικές μελέτες πρέπει να τονίζεται στις διεκδικήσεις μας και τώρα περισσότερο με τη συννένωση του Δήμου με τις Μικρές Κυκλάδες.
* Η σύµπνοια όλων των εµπλεκοµένων µερών και φορέων, η οποία θα εξασφαλισθεί µε την αποδοχή της πρότασης από τις τοπικές κοινωνίες και τις ναυτιλιακές εταιρείες.
Πρέπει να προβούμε σε άμεσες και μακροπρόθεσμες ενέργειες. Όσον αφορά τις άμεσες ενέργειες.
Σκοπός µας πρέπει να είναι, να δραστηριοποιηθούμε άμεσα, µε µια ώριµη και βιώσιµη πρόταση προς την πολιτεία και τις ναυτιλιακές εταιρείες, η οποία θα αφορά στην επίλυση μέρους η του συνόλου του ακτοπλοϊκού προβλήµατος των δρομολογίων στο νησί μας ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες. Η πρότασή μας δεν πρέπει να περιέχει ανέφικτες και τεράστιες απαιτήσεις αλλά θα πρέπει να είναι χαραγμένη πάνω σε πραγματικές βάσεις συνεκτιμώντας τον διαθέσιμο στόλο των εταιρειών αλλά και των δυνατοτήτων του υπάρχοντος Λιμανιού.
Η ενεργοποίηση όλων των γνωριμιών και των σχέσεων που έχουμε πρέπει να είναι δεδομένη. Η βοήθεια ( για παράδειγμα) του συμπατριώτη μας κ. Γιώργου Ανωμερίτη μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμη και βέβαια κι’ εκείνος θα θέλει να δει μία οργανωμένη προσπάθεια από όλους τους Ναξιώτες.
Επίσης η πρόταση και οι επαφές μας καλό θα είναι πέρα όλων των άλλων κυβερνητικών στελεχών κλ.π να υποστηρίζονται από τα δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια όργανα των Σωματείων μας, τις Ομοσπονδίες μας, πράγμα που είναι εφικτό να γίνει και θα δώσει μία επιπλέον βαρύτητα στις διεκδικήσεις μας. .
Την τελική πρόταση µας, την οποία αφού πρώτα θα έχουµε τεκµηριώσει, υιοθετήσει και αποδεχθεί, θα παρουσιάσουµε στην πολιτική ηγεσία και στις ναυτιλιακές εταιρείες και θα διεκδικήσουµε την εφαρµογή της.
Σας παραθέτουμε στην συνέχεια τα κυριότερα κατά την άποψη µας σηµεία της πρότασης αυτής:
* Καθορισµός σταθερών δροµολογίων, όπως γίνεται στις χερσαίες και αεροπορικές µεταφορές. Είναι ιδανικό αν μπορέσει να υπάρξει ένα σταθερό επιχειρηµατικό κλίµα για τους κλάδους που ο προγραµµατισµός τους εξαρτάται σηµαντικά από τη σταθερότητα των δροµολογίων.
* Σχεδιασµός δροµολογίων, που αφενός θα είναι κερδοφόρα για τις ναυτιλιακές εταιρείες, αφετέρου θα καλύπτουν µε τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις ανάγκες των νησιών. Στο σηµείο αυτό, πρέπει να τονίσουµε, ότι σε καµία περίπτωση δεν θα πρέπει να αντιµετωπίζουµε «εχθρικά» τις ακτοπλοϊκές εταιρείες και να «ποινικοποιούµε» το κέρδος τους που άλλωστε είναι το τελικό ζητούµενο για κάθε επιχείρηση. Ταυτόχρονα όµως, ο συνολικός σχεδιασµός θα πρέπει να διασφαλίζει την ισότιµη αντιµετώπιση ακτοπλοϊκών και χερσαίων συγκοινωνιών, σύµφωνα µε την αρχή του «µεταφορικού ισοδύναµου» κατά την οποία, οι προσφερόµενες υπηρεσίες θαλάσσιων µεταφορών πρέπει να συγκλίνουν µε τις υπηρεσίες των χερσαίων µεταφορών όσον αφορά στην οικονοµική επιβάρυνση του χρήστη, στη χρονική διάρκεια του ταξιδιού και στην προσφερόµενη ποιότητα, µε δίκαιες χρεώσεις ανάµεσα σε µεταφορές ίσων αποστάσεων.
Ειδικότερα:
1. Σύνδεση με τη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη όχι απαραίτητα μαζί στην ίδια γραμμή αλλά ίσως και μέσω Πειραιά.
2. 2-3 επιπλέον δρομολόγια την ημέρα από και προς Πειραιά.
3. Σύνδεση με Σάμο- Ικαρία.
4. Σύνδεση με το λιμάνι της Ραφήνας.
5. Καθημερινή σύνδεση με τα γειτονικά νησιά που έχουν διεθνή αεροδρόμια ( Μύκονο – Σαντορίνη), από τον Απρίλιο μέχρι και τον Οκτώβριο και να συνυπολογισθούν οι ώρες των αφιξοαναχωρήσεων των τσάρτερς.
6. Εκτός των τακτικών δρομολογίων να γίνουν δεκτές και τυχόν αιτήσεις για έκτακτες δρομολογήσεις κατά την περίοδο του καλοκαιριού για εξάμηνο.
Μακροπρόθεσμες ενέργειες
Αμέσως μετά και με συνεχείς προσπάθειες θα πρέπει να:
* Δρομολογήσουμε τις εξελίξεις για την αποκατάσταση των βλαβών στο σημερινό Λιμάνι και να προχωρήσουμε στην αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σύμφωνα με τις απαιτήσεις τις κοινωνίας και τις δυνατότητες μας. Μέσα από διαβούλευση και ορθολογικό σχεδιασμό θα πρέπει να αποφασίσουμε πως και που θέλουμε το νέο Λιμάνι και αν πρέπει να γίνει ο διαχωρισμός του Εμπορικού Λιμανιού.
* Θα πρέπει να κατοχυρώσουμε και να εκμεταλλευτούμε την κομβικότητα της Νάξου.
* Θα πρέπει να ζητήσουμε την απαλλαγή των εισιτηρίων από τα κόμιστρα «προς τρίτους» τα οποία βαρύνουν το εισιτήριο με 30% επιπλέον. Σ’ αυτήν την διεκδίκηση είναι σημαντικό να είναι μαζί μας και τα Πρωτοβάθμια όργανα των επαγγελματικών κλάδων. Είναι κάτι που μπορεί να φαντάζει απίθανο, όμως έστω κι’ αν δεν το πετύχουμε μπορεί να αποτελέσει το αντίβαρο ικανοποίησης κάποιων αιτημάτων μας.
Αφού συνταχθεί το τελικό σχέδιο της πρότασης να αναλάβουμε την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των τοπικών κοινωνιών και φορέων, αλλά και των Μέσων Μαζικής Ενηµέρωσης, ώστε αφυπνισθούν, να ενστερνισθούν και να υποστηρίξουν το εγχείρηµα και στην συνέχεια να ελέγχουμε να στηρίζουμε και να παρακολουθούμε την λειτουργία των Δρομολογίων. Το παράδειγμα με την απομάκρυνση του «Νήσος Μύκονος» πρέπει να αποτελέσει για μας μάθημα και είμαστε υπόλογοι που δεν αφυπνίσαμε την τοπική κοινωνία. Θα πρέπει λοιπόν να δούµε το εγχείρηµα αυτό, κοιτάζοντας στο µέλλον µε ανοικτό µυαλό, απαλλαγµένοι από πιέσεις τοπικών ή και προσωπικών συµφερόντων, που άλλωστε παράγουν βραχυπρόθεσµα αποτελέσµατα, µόνο για µια µερίδα ενδιαφεροµένων. Ας οραµατισθούµε και ας χτίσουµε το µέλλον των νησιών µας, γιατί µέχρι και σήµερα µας συντηρεί και µας στηρίζει µόνο το ένδοξο παρελθόν τους.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι γύρω μας υπάρχουν σκληροί ανταγωνιστές πού απαιτούν, διεκδικούν και πολλές φορές πετυχαίνουν. Πρέπει να τους αποδείξουμε και στην πράξη πως είμαστε ικανότεροι από αυτούς.
Κλείνοντας αγαπητοί συνάδελφοι, κυρίες και κύριοι θεωρώ ότι πρέπει άµεσα να ζητήσουμε µια συνάντηση µε τον Υπουργό Ναυτιλίας και τις Ναυτιλιακές εταιρείες όπου θα συζητηθούν τα βασικά σηµεία της πρότασης µας. Κυρίαρχο θέµα της συνάντησης θα είναι η αντιµετώπιση των άµεσων προβληµάτων .
Θέλουμε να γνωρίζετε ότι όλα τα παραπάνω είναι κοινά αιτήματα όλων των φορέων του νησιού μας.
Εμείς όλοι που προσυπογράφουμε το παρόν έγγραφο σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων και ελπίζουμε για τη θετική ανταπόκριση σας.
Σας ευχαριστούμε"
Πέμπτη, Οκτωβρίου 21, 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου