Στην τοποθέτηση του στην Ημερίδα που έγινε στη Νάξο, με θέμα " Η Ακτοπλοϊα ως πυλώνας ανάπτυξης της οικονομίας των νησιών των Κυκλάδων"ο Νίκος Συρμαλένιος, μεταξύ άλλων ανέφερε:
"....Η Ακτοπλοϊα επιδεινώνεται χρόνο με το χρόνο. Στην Ελλάδα υπάρχουν δύο χαρακτηριστικά, σε σχέση και με τις άλλες χώρες της Ε.Ε. Πρώτον,διενεργείται αποκλειστικά από....
ιδιωτικές εταιρείες και δεύτερον, κατέχει τα ακριβότερα εισιτήρια σε σύγκριση με αντίστοιχες αποστάσεις των άλλωνχωρών..."....Η Ακτοπλοϊα επιδεινώνεται χρόνο με το χρόνο. Στην Ελλάδα υπάρχουν δύο χαρακτηριστικά, σε σχέση και με τις άλλες χώρες της Ε.Ε. Πρώτον,διενεργείται αποκλειστικά από....
Ουσιαστικά σήμερα η Ακτοπλοϊα έχει μετατραπεί σε ολιγοπώλιο υπό την ομπρέλα του χρηματοπιστωτικού συστήματος, με ουρές κάποιεςυπερχρεωμένες εταιρείες που σπρώχνονται εκτός αγοράς.
Αυτό το τοπίο που διαμορφώθηκε βαθμιαία όλα τα τελευταία χρόνια, παρήγαγε λιγότερα πλοία, μείωση δρομολογίων ιδιαίτερα τους πέντε χειμερινούςμήνες από Νοέμβριο έως Μάρτιο, εκατοντάδες απλήρωτους ναυτικούς που βρίσκονται σε πολύ δεινή θέση. Παράλληλα, με τη βοήθεια και τουυπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, έσπρωξε στην ανεργία ακόμα περισσότερους ναυτικούς.
Η κατάσταση αυτή οξύνθηκε εν μέσω κρίσης και διαμόρφωσε ένα ακτοπλοϊκό τοπίο, που μόνο τους καλοκαιρινούς μήνες γίνεται φιλικό προς τουςπολίτες και τους εκατοντάδες χιλιάδες επισκέπτες - τουρίστες, ενώ την υπόλοιπη περίοδο δημιουργεί σε ορισμένες περιοχές και νησιά, μεγάληαγανάκτηση στους μόνιμους κατοίκους, που διεκδικούν το αυτονόητο δικαίωμα στη μετακίνηση τους, καθώς και των εμπορευμάτων.
Αυτό το τοπίο βρήκε η νέα κυβέρνηση, όταν ανέλαβε το τιμόνι της χώρας από τις 25/1. Από τότε άρχισαν να σκάνε στα χέρια της διάφορες νάρκες.Δεν είναι βεβαίως τυχαίο ότι π.χ. το διάτημα αυτό, έστω και δικαιολογημένα, έγιναν περισσότερες επισχέσεις εργασίας, απ/ όσες σωρευτικά τα πέντετελευταία χρόνια...
Οι ναυτικοί βεβαίως απαλλάχθηκαν από τη θηλιά της επιστράτευσης, δεν απαλλάχθηκαν όμως από το βραχνά της απλήρωτης εργασίας, ούτε βέβαιααπό το φάσμα της ανεργίας.
Παράλληλα τοπικές κονωνίες και ανάμεσα τους πολλά μικρά νησιά όπως πχ η Ανάφη, βλέπουν επιδείνωση στην ακτοπλοϊκή τους διασύνδεση, ενώάλλα νησιά όπως οι δυτικές Κυκλάδες, η Σίκινος, η Φολέγανδρος κ.α., εξακολουθούν να αντιμετωπίζονται ως νησιά β/ και γ/ ταχύτητας καικατηγορίας. Επίπλέον περικοπές δρομολογίων υπήρξαν, τόσο στη διασύνδεση των Κυκλάδων με τη Θεσσαλονίκη, όσο και με την Κρήτη.
Σε ότι δε αφορά το ακτοπλοϊκό δίκτυο, αυτό παραμένει δέσμιο παλαιών λογικών, εγκλωβισμένων στο σχεδιασμό των συμφερόντων τωνακτοπλοϊκών εταιρειών, που εν πολλοίς αδιαφορούν για τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών. Δεν είναι δυνατόν να συνεχίζεται επί χρόνια ο ίδιοςσχεδιασμός και προγραμματισμός, όπου για την ίδια διαδρομή να έχουμε περίπου ταυτόχρονες αναχωρήσεις, ενώ την επόμενη μέρα π.χ. να μηνέχουμε καμμία....
Καλείται ακριβώς εδώ το κράτος να παίξει το ρυθμιστικό του ρόλο, προσανατολίζοντας την αγορά στην εξυπηρέτηση της οικονομίας, της τουριστικήςανάπτυξης, με κεντρικό στόχο την εξυπηρέτηση των αναγκών των τοπικών κοινωνιών.
Σε αυτές τις συνθήκες και με αυτά τα δεδομένα, έρχεται η πρόταση μας για τη δημιουργία του Δημόσιου - Κοινωνικού Φορέα Ακτοπλοίας, ενόςφορέα που δεν θα αναβιώσει αποτυχημένα μοντέλα του παρελθόντος, όπως πχ. η "Ελληνική Ακτοπλοϊα" ή Εταιρείες Λαϊκής Βάσης ( άλλωστε μηνξεχνάμε ότι ακόμα και σημερινές εταιρείες όπως η ΝΕΛ και η ΑΝΕΚ, ξεκίνησαν ως τέτοιες.
Ο Φορέας αυτός, που δεν θα είναι αμιγώς κρατικός, αλλά πολυμετοχική Α.Ε., με πλειοψηφία του δημοσίου, αλλά και συμμετοχή της αυτοδιοίκησης,επιμελητηρίων, ακόμα και ιδιωτών, δεν θα καταργήσει τη σημερινή ιδιωτική αγορά, αλλά θα λειτουργήσει συμπληρωματικά, προφανώς καιανταγωνιστικά, κατά τα πρότυπα κάποιων σκανδιναβικών χωρών.....
Θα διαθέτει δικά του πλοία, διαφόρων τύπων και μεγεθών, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις ιδιαίτερες ανάγκες του ακτοπλοϊκού δικτύου. ΩςΚοινοπρξία με συμμετοχή του δημοσίου, δικαιούται ευρωπαϊκής χρηματοδότησης για κατασκευή νέων ή και επισκευή παλαιών πλοίων και μάλιστασε ελληνικά ναυπηγεία, που τώρα φυτοζωούν.
Ο Φορέας αυτός που πρέπει να λειτουργήσει αυτοτελώς έξω από το ΥΝΑΙ, έχει να επιτελέσει δύο βασικά στόχους : α) Να δημιουργήσει έναελάχιστο δημόσιο δίκτυο ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, που παίρνοντας υπόψη και ήδη υπάρχουσες μελέτες της Αυτοδιοίκησης, των Επιμελητηρίωνκλπ, θα ανταποκρίνεται στο ρόλο της Ακτοπλοϊας ως δημόσιο και κοινωνικό αγαθό και θα στοχεύει και στην κάλυψη συνδυασμένων μεταφορώναεροπορικών, υδροπλάνων κλπ. β) Να παρέχει συγκοινωνιακό έργο, είτε άμεσα με δικά του πλοία, είτε με λίζινγκ, είτε με εκμίσθωση του δικτύουσε ιδιωτικές εταιρείες.
Είναι προφανές ότι η παροχή του συγκοινωνιακού έργου από το Φορέα, θα έχει ως πρώτο στόχο την κάλυψη των γραμμών δημοσίου συμφέροντος,των λεγόμενων άγονων γραμμών και στη συνέχεια βεβαίως την επέκταση του στο συνολικό δίκτυο.
Οπως καταλαβαίνουμε όλοι, ο φιλόδοξος αυτός στόχος δεν είναι υπόθεση λίγων μηνών και μάλιστα όταν βρισκόμαστε στην πολύ δύσκολη σημερινήσυγκυρία, όπου κάποιοι θέλουν να μας οδηγήσουν σε άτακτη υποχώρηση και στην αποδοχή του νεοφιλελεύθερου στάτους κβό, που ερήμην των λαώνέχουν οικοδομήσει. Η δημόσια διαβούλευση όμως, πρέπει άμεσα να ξεκινήσει.
Στο μεταξύ έχουμε πολλά πράγματα να κάνουμε για να αντιμετωπίσουμε τις άμεσες καθημερινές ανάγκες : Πρώτον, να ολοκληρώσουμε τοσυντομώτερο δυνατό την πληρωμή των απλήρωτων ναυτικών. Δεύτερον, να βρούμε λύσεις ακτοπλοϊκής κάλυψης όλων των νησιών, με λογικότερηεπιλογή την επέκταση των σημερινών γραμμών και δρομολογίων προς τα απομονωμένα νησιά και λιμάνια. Τρίτον, να δημιουργήσουμε τους όρουςανασχεδιασμού των ωραρίων και προγραμμάτων αφιξοαναχωρήσεων. Τέταρτον, να εντάξουμε όλα τα δρομολόγια σε on line σύστημα, κατά ταπρότυπα των αεροπορικών εταιρειών, έτσι ώστε να διευκολυνθεί ο προγραμματισμός επισκεψιμότητας των χιλιάδων τουριστών.
Μπορεί όλα τα παραπάνω να σας φάινονται ανέφικτα. Αυτό όμως για μας είναι το μεγάλο στοίχημα. Είμαι αισιόδοξος, ότι με τη βοήθεια του λαού θατα καταφέρουμε...!..."
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου