(η εξέγερση των κολλήγων των Μελάνων εναντίον των Φράγκων γαιοκτημόνων στις 13 Οκτωβρίου 1944)
Το 1944, τις μέρες της απελευθέρωσης, 123 χρόνια μετά την επανάσταση του 1821 και 34 μετά την εξέγερση των αγροτών στο Θεσσαλικό κάμπο (Κιλελέρ) εναντίον των τσιφλικάδων, εξακολουθούν να υπάρχουν στη Νάξο, και ιδιαίτερα στις Μέλανες, οι φεουδαρχικές δομές της φραγκοκρατίας του μεσαίωνα. Η κατάσταση αυτή μάλιστα επιδεινώθηκε στη διάρκεια της Κατοχής με την υποστήριξη των Ιταλών κατακτητών.
Στα χωριά των Μελάνων η κατάσταση είναι αφόρητη και οι αγρότες-κολλήγοι στενάζουν κάτω από τον ζυγό των Φράγκων φεουδαρχών. Από τις αρχές του καλοκαιριού του 1944 τρεις άνθρωποι αρχίζουν να συζητούν την ιδέα κατάληψης των.... κτημάτων από τους καταπιεσμένους κολλήγους Μελανίτες και σχεδιάζουν την επιχείρηση όταν θα έρθει η ώρα. Είναι ο δάσκαλος του χωριού, Ιωάννης Μ. Κορρές, ο Πρόεδρος της κοινότητας Μελάνων, Φραγκίσκος Ανευλαβής και ο φοιτητής Δημήτρης Κατσώνης, ένας μορφωμένος νέος, γλωσσομαθής, από την Ζαγορά Πηλίου, με προοδευτικές ιδέες, που ήταν παντρεμένος στις Μέλανες. Αυτοί οι τρεις θα μυήσουν στην υπόθεση και άλλους χωριανούς, τον παπά του χωριού Στέφανο Βασιλάκη, τα μέλη της διοικούσας επιτροπής της κοινότητας Μιχάλη Φλεριανό και Στάθη Κορακίτη και πολλούς κολλήγους Μελανίτες.
Στις 12 Οκτωβρίου 1944 διαδόθηκε αστραπιαία σε ολόκληρο το νησί ότι φεύγουν οι Γερμανοί. Οι διοργανωτές της εξέγερσης εκτιμούν τότε ότι ήρθε η ώρα της υλοποίησης του σχεδίου κατάληψης των κτημάτων και αποφασίζουν να δράσουν.
Στις 13 Οκτωβρίου 1944, με το ξημέρωμα και ενώ στη Χώρα έχει αρχίσει η πολιορκία των Γερμανών στο κάστρο, ο Κατσώνης κτυπά τις καμπάνες της εκκλησίας των Αγίων Αποστόλων. Στην αυλή της εκκλησίας συγκεντρώθηκαν 300 και πλέον χωρικοί (άνδρες, γυναίκες και παιδιά). Οι 300 με τη σημαία, που την κρατά ο Δημήτρης Κατσώνης, και τον παπά, τον δάσκαλο, τον Πρόεδρο μπροστά, φωνάζοντας το σύνθημα του ελληνοαλβανικού Μετώπου «Αέρα», ξεκινούν δυναμική πορεία προς το κτήμα Ντεμαρί, που ήταν το κέντρο των τσιφλικιών των Φράγκων, ένα μεγάλο κτιριακό συγκρότημα, που βρισκόταν στην πλαγιά απέναντι από το χωριό. Στην πορεία ακούγονταν κρότοι χειροβομβίδων, απομεινάρια της Ιταλικής κατοχής, που τις έριχναν για να εκφοβίσουν τους Φράγκους στου Ντεμαρί. Πριν πλησιάσει η πορεία προς του Ντεμαρί, οι Φράγκοι ένοικοί του καταφεύγουν έντρομοι στον Πύργο του Κουρουνοχωριού για περισσότερη ασφάλεια. Η κατάληψη του κτήματος έγινε χωρίς δυσκολία. Από τους επικεφαλής ορίστηκε ομάδα περιφρούρησης του κτήματος, που το φύλαγαν πολλές μέρες.
Την επομένη, 14 Οκτωβρίου 1944, το μεσημέρι, συνεδρίασε η τριμελής διοικητική Επιτροπή της Κοινότητας Μελάνων και αποφάσισε να ζητήσει με υπόμνημα από τον Νομάρχη Κυκλάδων και την Εθνική κυβέρνηση, την απαλλοτρίωση της περιουσίας της Καθολικής εκκλησίας και του Καθολικού σωματείου «Τίμιος Σταυρός» και την διανομή της στους ακτήμονες αγρότες των Μελάνων. Εντωμεταξύ μια ομάδα Απεραθιτών ζωοκλεφτών επιχείρησαν να καταλάβουν τα Καλαμίτσια, το πιο εύφορο και μεγαλύτερο κτήμα της περιοχής, μαζί με το τεράστιο κτιριακό συγκρότημα παλιού καθολικού μοναστηριού που βρίσκεται σ' αυτό. Οι Μελανίτες τους αντελήφθησαν και με τη βοήθεια στρατιωτών του Ιερού λόχου, που τους ζήτησαν να επέμβουν, τους συνέλαβαν, τους αφόπλισαν και τους μετέφεραν στις Μέλανες. Εκεί οι κάτοικοι οργισμένοι τους αποδοκίμασαν άγρια και τους έδιωξαν κακήν κακώς. Μάλλον ήταν οι ίδιοι που είχαν κάνει την ίδια δουλεία το 1930, πληρωμένοι τότε από τον εκπρόσωπο του Πάπα, που ήθελε να βάλει στο χέρι την τεράστια περιουσία του καθολικού σωματείου "Αδελφότης Τιμίου Σταυρού".
Η εξέγερση εκείνη των Μελανιτών αποτέλεσε την απαρχή για την αναγκαστική απαλλοτρίωση 5.000 στρεμμάτων καλλιεργήσιμης κυρίως γης υπέρ των ακτημόνων αγροτών της περιοχής και ανάμεσα σε αυτά ήταν και τα εύφορα κτήματα του Σωματίου του Τιμίου Σταυρού και της Καθολικής εκκλησίας. Το σχετικό νομοθετικό διάταγμα ψηφίστηκε από τη Βουλή στις 3 Απριλίου 1947. Η εξέγερση εκείνη των Μελανιτών αγροτών μπορεί να χαρακτηριστεί ως το Κιλελέρ της Νάξου. Είναι ένα σπουδαίο ιστορικό γεγονός, μία σημαντική πανναξιακή επέτειος και πρέπει με πρωτοβουλία του δήμου Νάξου να γιορτάζεται κάθε χρόνο εκεί στην αυλή της εκκλησίας των Αγίων Αποστόλων απ’ όπου ξεκίνησε και να τιμώνται οι πρωταγωνιστές της.
Απο Νίκος Κονδύλης
Κυριακή, Οκτωβρίου 17, 2010
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
6 σχόλια :
ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΕΧΕΙ ΣΟΒΑΡΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΛΑΘΗ. ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΑΝΤΙΓΡΑΦΗ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΛΕΒΟΓΙΑΝΝΗ.Ο ΦΡΑΓΚΙΣΚΟΣ ΑΝΕΒΛΑΒΗΣ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΤΟΠΙΟΥΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΥΣ ΤΗΝ ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 30 ΕΦΕΡΕ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΠΟΛΛΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ ΤΟΥΣ ΑΠΕΡΑΘΙΤΕΣ ΣΤΑ ΚΑΛΑΜΙΤΣΑ ΓΙΑ ΝΑ ΔΙΩΞΟΥΝ ΤΟΥΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΥΣ ΤΟΥ ΠΑΠΑ, ΟΙ ΕΙΧΑΝ ΑΠΟΣΤΑΛΕΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΟΝΤΙΦΙΚΑ, ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΓΙΑ ΣΠΑΤΑΛΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΥΤΕΛΗ ΔΙΑΜΟΝΗ ΣΤΟ ΘΕΡΕΤΡΟ. ΟΙ ΠΑΠΙΚΟΙ ΑΝΕΛΑΒΑΝ ΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΟΥ ΚΤΗΜΑΤΟΣ.
Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΠΟΥ ΕΚΑΝΑΝ ΟΙ ΑΠΕΡΑΘΙΤΕΣ ΜΕ ΤΟΥΣ ΝΤΟΠΙΟΥΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΥΣ ΠΡΟΕΒΛΕΠΕ ΟΤΙ ΑΝ ΔΙΩΞΟΥΝ ΤΟΥΣ ΠΑΠΙΚΟΥΣ ΘΑ ΚΡΑΤΗΣΟΥΝ ΤΟ ΚΤΗΜΑ ΟΡΙΣΜΕΝΑ ΧΡΟΝΙΑ.ΟΙ ΑΠΕΡΑΘΙΤΕΣ ΕΔΙΩΞΑΝ ΜΕ ΤΗ ΒΙΑ ΤΟΥΣ ΠΑΠΙΚΟΥΣ ΑΛΛΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΡΑΤΗΣΑΝ ΤΟ ΚΤΗΜΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΒΛΕΠΕ Η ΣΥΜΦΩΝΙΑ.
ΟΙ ΟΠΛΙΣΜΕΝΟΙ ΖΩΟΚΛΕΠΤΕΣ ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΛΕΒΟΓΙΑΝΝΗ ΗΤΑΝ ΟΙ ΕΑΜΙΤΕΣ ΜΑΧΗΤΕΣ ΤΗΣ ΜΑΧΗΣ ΤΗΣ ΝΑΞΟΥ (ΚΑΙ ΓΙΑΥΤΟ ΗΤΑΝ ΟΠΛΙΣΜΕΝΟΙ)
ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΕΙΧΑΝ ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΚΤΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΚΑΘΟΛΙΚΩΝ ΣΤΗ ΧΩΡΑ (ΤΟ ΧΩΡΟ ΠΟΥ ΣΗΜΕΡΑ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΟΙ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΧΡΗΣΕΙΣ) ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΠΟΛΙΟΡΚΟΥΣΑΝ ΚΑΙ ΕΒΑΛΑΝ ΣΤΟ ΚΑΣΤΡΟ. ΕΙΝΑΙ ΑΝΙΣΤΟΡΗΤΟ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΟΝΤΑΙ ΟΙ ΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΑΠΟ ΤΟΝ Ν.Λ. ΩΣ ΑΠΕΡΑΘΙΤΕΣ ΖΩΟΚΛΕΠΤΕΣ ΠΟΥ ΕΙΧΑΝ ΜΑΛΙΣΤΑ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΑΥΤΟΥΣ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ ΤΟΥ 30.
Μ.Φ.
ΒΡΕ ΙΝΤΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΛΕΣ...... Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΣΟΥ ΑΡΕΣΕΙ!!!!ΕΠΕΙΔΗ ΘΗΓΕΙ ΤΟΥΣ ΑΠΕΙΡΑΝΘΕΙΤΕΣ .ΤΑ ΚΑΛΑΜΙΤΣΙΑ ΟΙ ΑΠΕΙΡΑΝΘΕΙΤΕΣ ΤΑ ΓΔΗΣΑΝΕ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΧΑΛΙ ΑΥΤΟ ΣΗΜΕΡΑ.ΑΚΟΥ ΕΑΜΙΤΕΣ ΜΑΧΗΤΕΣ ΣΑ ΔΕΝ ΝΤΡΕΠΟΜΑΣΤΕ
Ν.Β
"Οι Μελανίτες τους αντελήφθησαν και με τη βοήθεια στρατιωτών του Ιερού λόχου, που τους ζήτησαν να επέμβουν, τους συνέλαβαν, τους αφόπλισαν και τους μετέφεραν στις Μέλανες. Εκεί οι κάτοικοι οργισμένοι τους αποδοκίμασαν άγρια και τους έδιωξαν κακήν κακώς. Μάλλον ήταν οι ίδιοι που είχαν κάνει την ίδια δουλεία το 1930, πληρωμένοι τότε από τον εκπρόσωπο του Πάπα, που ήθελε να βάλει στο χέρι την τεράστια περιουσία του καθολικού σωματείου "Αδελφότης Τιμίου Σταυρού".
Αν ήταν αντάρτες ΕΑΜίτες όπως λες δεν θα τους έπιαναν οι Ιερολοχίτες, ούτε θα τους διαπόμπευαν οι Μελανίτες
Για την πρώτη κατάληψη των Καλαμιτσιών το 1930 τα λες ανάποδα. Οι Απεραθίτες πληρώθηκαν από τους παπικούς καλογέρους για να διώξουν απ' τα Καλαμίτσια τους Χωραΐτες καθολικούς του σωματείου "Τίμιος Σταυρός". Οι παπικοί ήθελαν να φάνε την περιουσία του Σωματείου και οι ντόπιοι καθολικοί (Γιάννς Δελαρόκας κ.λπ.) αγωνίστηκαν για να μείνει αυτή η περιουσία στη Νάξο. Οι Απεραθίτες πληρώθηκαν τότε απ' τους παπικούς και έκαναν την κατάληψη των Καλαμιτσιών διώχνοντας με τη βία από μέσα τους ντόπιους καθολικούς.
Αυτή είναι η αλάηθεια και αυτά γράφει ο Λεβογιάννης στη ΜΑΣΚΑ, αλλά και ο Αργύρης Ανευλαβής παλιότερα στην εφημερίδα του "Μελανιτικες ώρες" και οι Ναξιώτικες εφημερίδες της εποχής εκείνης.
Ο Μιχάλης Γρατσίας στο περιοδικο του Απεράθου, θέλοντας να ηρωοποιήσει τον πατέρα του, που ήταν στην ομάδα που έκανε την πρώτη κατάληψη των Καλαμιτσιών έχει παραποιήσει τα γεγονότα και γράφει για δήθεν επαναστάτες. Έχεις ακούσει καμιά επανάσταση επί πληρωμή; Ποιοι Απεραθίτες έκαναν την δεύτερη κατάληψη των Καλαμιτσιών το 1944 δεν είναι γνωστό. Το πιθσνότεορ είναι ότι ήταν οι ίδιοι που έκαναν ακι την πρώτη κατάληψη. Και στις δυο πάντως καταλήψεις συμμετείχε ο γνωστός Κουτσοχεραδίτης "Αντρίκος" που δεν ήταν επαναστάτης ούτε ΕΑΜίτης...
"Οι Μελανίτες τους αντελήφθησαν και με τη βοήθεια στρατιωτών του Ιερού λόχου, που τους ζήτησαν να επέμβουν, τους συνέλαβαν, τους αφόπλισαν και τους μετέφεραν στις Μέλανες. Εκεί οι κάτοικοι οργισμένοι τους αποδοκίμασαν άγρια και τους έδιωξαν κακήν κακώς. Μάλλον ήταν οι ίδιοι που είχαν κάνει την ίδια δουλεία το 1930, πληρωμένοι τότε από τον εκπρόσωπο του Πάπα, που ήθελε να βάλει στο χέρι την τεράστια περιουσία του καθολικού σωματείου "Αδελφότης Τιμίου Σταυρού".
Αν ήταν αντάρτες ΕΑΜίτες όπως λες δεν θα τους έπιαναν οι Ιερολοχίτες, ούτε θα τους διαπόμπευαν οι Μελανίτες
Για την πρώτη κατάληψη των Καλαμιτσιών το 1930 τα λες ανάποδα. Οι Απεραθίτες πληρώθηκαν από τους παπικούς καλογέρους για να διώξουν απ' τα Καλαμίτσια τους Χωραΐτες καθολικούς του σωματείου "Τίμιος Σταυρός". Οι παπικοί ήθελαν να φάνε την περιουσία του Σωματείου και οι ντόπιοι καθολικοί (Γιάννς Δελαρόκας κ.λπ.) αγωνίστηκαν για να μείνει αυτή η περιουσία στη Νάξο. Οι Απεραθίτες πληρώθηκαν τότε απ' τους παπικούς και έκαναν την κατάληψη των Καλαμιτσιών διώχνοντας με τη βία από μέσα τους ντόπιους καθολικούς.
Αυτή είναι η αλάηθεια και αυτά γράφει ο Λεβογιάννης στη ΜΑΣΚΑ, αλλά και ο Αργύρης Ανευλαβής παλιότερα στην εφημερίδα του "Μελανιτικες ώρες" και οι Ναξιώτικες εφημερίδες της εποχής εκείνης.
Ο Μιχάλης Γρατσίας στο περιοδικο του Απεράθου, θέλοντας να ηρωοποιήσει τον πατέρα του, που ήταν στην ομάδα που έκανε την πρώτη κατάληψη των Καλαμιτσιών έχει παραποιήσει τα γεγονότα και γράφει για δήθεν επαναστάτες. Έχεις ακούσει καμιά επανάσταση επί πληρωμή; Ποιοι Απεραθίτες έκαναν την δεύτερη κατάληψη των Καλαμιτσιών το 1944 δεν είναι γνωστό. Το πιθσνότεορ είναι ότι ήταν οι ίδιοι που έκαναν ακι την πρώτη κατάληψη. Και στις δυο πάντως καταλήψεις συμμετείχε ο γνωστός Κουτσοχεραδίτης "Αντρίκος" που δεν ήταν επαναστάτης ούτε ΕΑΜίτης...
"Οι Μελανίτες τους αντελήφθησαν και με τη βοήθεια στρατιωτών του Ιερού λόχου, που τους ζήτησαν να επέμβουν, τους συνέλαβαν, τους αφόπλισαν και τους μετέφεραν στις Μέλανες. Εκεί οι κάτοικοι οργισμένοι τους αποδοκίμασαν άγρια και τους έδιωξαν κακήν κακώς. Μάλλον ήταν οι ίδιοι που είχαν κάνει την ίδια δουλεία το 1930, πληρωμένοι τότε από τον εκπρόσωπο του Πάπα, που ήθελε να βάλει στο χέρι την τεράστια περιουσία του καθολικού σωματείου "Αδελφότης Τιμίου Σταυρού".
Αν ήταν αντάρτες ΕΑΜίτες όπως λες δεν θα τους έπιαναν οι Ιερολοχίτες, ούτε θα τους διαπόμπευαν οι Μελανίτες
Για την πρώτη κατάληψη των Καλαμιτσιών το 1930 τα λες ανάποδα. Οι Απεραθίτες πληρώθηκαν από τους παπικούς καλογέρους για να διώξουν απ' τα Καλαμίτσια τους Χωραΐτες καθολικούς του σωματείου "Τίμιος Σταυρός". Οι παπικοί ήθελαν να φάνε την περιουσία του Σωματείου και οι ντόπιοι καθολικοί (Γιάννς Δελαρόκας κ.λπ.) αγωνίστηκαν για να μείνει αυτή η περιουσία στη Νάξο. Οι Απεραθίτες πληρώθηκαν τότε απ' τους παπικούς και έκαναν την κατάληψη των Καλαμιτσιών διώχνοντας με τη βία από μέσα τους ντόπιους καθολικούς.
Αυτή είναι η αλάηθεια και αυτά γράφει ο Λεβογιάννης στη ΜΑΣΚΑ, αλλά και ο Αργύρης Ανευλαβής παλιότερα στην εφημερίδα του "Μελανιτικες ώρες" και οι Ναξιώτικες εφημερίδες της εποχής εκείνης.
Ο Μιχάλης Γρατσίας στο περιοδικο του Απεράθου, θέλοντας να ηρωοποιήσει τον πατέρα του, που ήταν στην ομάδα που έκανε την πρώτη κατάληψη των Καλαμιτσιών έχει παραποιήσει τα γεγονότα και γράφει για δήθεν επαναστάτες. Έχεις ακούσει καμιά επανάσταση επί πληρωμή; Ποιοι Απεραθίτες έκαναν την δεύτερη κατάληψη των Καλαμιτσιών το 1944 δεν είναι γνωστό. Το πιθσνότεορ είναι ότι ήταν οι ίδιοι που έκαναν ακι την πρώτη κατάληψη. Και στις δυο πάντως καταλήψεις συμμετείχε ο γνωστός Κουτσοχεραδίτης "Αντρίκος" που δεν ήταν επαναστάτης ούτε ΕΑΜίτης...
Αφού οι Μελανίτες κατέλαβαν το κτήμα του Ντεμαρί τον Οκτώβρη του 1944 και έκαναν επιτροπή για να απαιτήσουν από την πρώτη ελληνική κυβέρνηση μετά την απελευθέρωση την απαλλοτρίωση των κτημάτων της καθολικής εκκλησίας και του σωματείου "Τίμιος Σταυρός" τι ήθελαν οι Απεραθίτες ΕΑΜίτες όπως λες στα Καλαμίτσια εκείνη τη μέρα;
Δημοσίευση σχολίου