“INTERROTTE
SPERANZE”
CLAUDIO MONTEVERDI
Vii. LIBRO DEI MADRIGALI
Αναστασία
Συμεωνίδου, Σοφία Πάτση: τραγούδι
Ensemble 1619 -Γεράσιμος Χοϊδάς
ΠΡΩΤΗ
ΣΥΝΑΥΛΙΑ του αφιερώματος στο έτος Monteverdi
2017:
Πέμπτη, 27 Ιουλίου
2017 ‘Ωρα 9μμ
Καπέλα Καζάτζα,
Άνω Πόλη, Νάξος
Είσοδος ελεύθερη
Μαδριγάλια για 2 γυναικείες φωνές από το 7ο
βιβλίο του ClaudioMonteverdi
Διανθισμένα με έργα για τσέμπαλο και.....
αναγεννησιακή θεόρβη
Το Ensemble 1619 που πήρε το όνομά του από
τη χρονιά που κυκλοφόρησε το εκπληκτικό έβδομο βιβλίο μαδριγαλιών του ClaudioMonteverdi, γιορτάζει το έτος Monteverdi με μια σειρά από συναυλίες σε
διάφορα μέρη της Ελλάδας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Νάξος κα). Η πρώτη, στη Νάξο, σηματοδοτεί
την έναρξη παρουσίασης αυτού του υπέροχου προγράμματος. Οι επόμενες συναυλίες
θα ανακοινώνονται προσεχώς.
ClaudioGiovanniAntonioMonteverdi
(1567-1643) είναι
ίσως ο σημαντικότερος Ιταλός συνθέτης όλων των εποχών. Γεννήθηκε
στην Κρεμόνα και περνώντας κατά τη διάρκεια της ζωής του από σημαντικές αυλές
και εκκλησίες, πέθανε στη Βενετία. Η μουσική του ήταν
μια πραγματική επανάσταση, όχι μόνο για την Ιταλία αλλά για ολόκληρη την
ευρωπαϊκή ιστορία της μουσικής. Ο Monteverdi θεωρούσε τη μουσική της εποχής του οπισθοδρομική
και χειραγωγούμενη. Έτσι, συνέθετε εντελώς καινοτόμα έργα τα οποία μάλιστα
λάμβαναν από τους συντηρητικότερους μουσικούς κύκλους, καταιγιστική κριτική.
Ωστόσο, η μουσική του Monteverdiκατάφερε
να επιβληθεί τόσο, ώστε ο ίδιος να επιβάλλει το ξεκίνημα μιας νέας εποχής,
αυτής του μπαρόκ, της μόνης εποχής στην ιστορία της μουσικής, με ημερομηνία
έναρξης! Στο πέμπτο βιβλίο μαδριγαλιών, ο συνθέτης προτείνει
το διαχωρισμό της μουσικής σε PrimaPrattica
-μουσική που γράφτηκε ως τότε στο παλαιό αναγεννησιακό πολυφωνικό ιδίωμα- και SecondaPrattica -νέα μουσική. Η τομή αυτή είχε απήχηση και από το
1605 χρησιμοποιούμε επίσημα αυτούς τους όρους. Η νέα μουσική είχε ως κύριο
χαρακτηριστικό τον έντονο συναισθηματικό χρωματισμό με αντιθέσεις, διαφωνίες,
εξάρσεις, κάτι που ως τότε αφοριζόταν ως βίαιο και σκληρό (Crudo). Σε αυτό το ύφος, ο ClaudioMonteverdi
συνέθεσε και την πρώτη όπερα που έχει επιβιώσει ως την εποχή μας με τακτικές
παραστάσεις, τον Orfeo.
Στο Έβδομο Βιβλίο Μαδριγαλιών, κυριαρχεί το μαδριγάλι
για δύο φωνές και μπάσο κοντίνουο. Ο Monteverdi
ονομάζει αυτές τις συνθέσεις, αλλά και τις υπόλοιπες του βιβλίου, για
περισσότερες φωνές ή και όργανα (σε κείμενα/σονέτα ποιητών της εποχής όπως οι G. B. Guarini, G. B. Marino, C. Achillini κα) «κοντσέρτα»
και το βιβλίο αυτό είναι ξανά μία τομή όσον αφορά τα προηγούμενα. Το ύφος των
συνθέσεων δεν είναι το τυπικό πεντάφωνο μαδριγάλι , παρά τα τραγούδια είναι για
μία έως τέσσερις φωνές, με τη συνοδεία μπάσο κοντίνουο (τσέμπαλο, βιόλα ντα
γκάμπα ή και λαούτο), και κάποιες φορές βιολιά.
Τέλος, πέρα από τα μουσικολογικά στοιχεία: τα τραγούδια του 7ου βιβλίου μαδριγαλιών είναι
καταπληκτικές συνθέσεις που δημιουργούν με την ομορφιά και την περίτεχνη
τραχύτητά τουςμια ατμόσφαιρα μουσικά αποκαλυπτική, άλλοτε ερωτική, μυστηριώδη,
ή και απόκοσμη, συμπαρασύροντας τόσο το κοινό όσο και τους ίδιους τους
ερμηνευτές. Σε αυτό συμβάλλουν και τα όργανα εποχής τα οποία υποστηρίζουν το
όλο δημιούργημα με υπόβαθρο αυθεντικό
αλλά και ταυτόχρονα φρέσκο και άκρως αποκαλυπτικό για το κοινό. Το πρόγραμμα
συμπληρώνουν έργα της εποχής για σόλο θεόρβη και τσέμπαλο.
Τ
|
ο
σύνολο παλαιάς μουσικής ENSEMBLE 1619
δημιουργήθηκε από τον τσεμπαλίστα Γεράσιμο Χοϊδά και εκλεκτούς συνεργάτες από
την Ελλάδα και το εξωτερικό. Ένα σύνολο ευέλικτο με μέλη που εναλλάσσονται
ανάλογα με τις ανάγκες κάθε προγράμματος, ερμηνεύει με όργανα εποχής -on
periodinstruments, οργανική και φωνητική μουσική της αναγέννησης και του
μπαρόκ. Μουσική των Handel, Purcell, J. S. Bach, Buxtehude, Charpentier και
Vivaldi ακούστηκε το 2016 από το σύνολο Ensemble 1619. Για το 2017, πέρα από τα
τρέχοντα projects, το σύνολο θα γιορτάσει τα 450 χρόνια από τη γέννηση του
μεγάλου ClaudioMonteverdi με συναυλίες που θα ανακοινωθούν πολύ σύντομα!
Αναστασία Συμεωνίδου, Σοφία Πάτση: τραγούδι
Νίκος
Παναγιωτίδης:θεόρβη
Νικολέτα
Χατζοπούλου: βιόλα ντα γκάμπα
Γεράσιμος
Χοϊδάς: τσέμπαλο, καλλιτεχνική διεύθυνση
Αναστασία Συμεωνίδου, σοπράνο
Η
|
λυρική τραγουδίστρια Αναστασία
Συμεωνίδου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε κλασικό τραγούδι στο Νέο
Ωδείο Θεσσαλονίκης με τη Σοφία Κυανίδου (2009, δίπλωμα μονωδίας άριστα). Συνέχισε τις σπουδές της στη Σχολή
Μελοδραματικής του Κρατικού Ωδείου Θεσ/νίκης (2009-2012, βαθμός Άριστα) με τους
Κατερίνα Καρατζά και Γιώργο Βαγιανό, όπου είχε την ευκαιρία να αντιμετωπίσει
πιο ολιστικά το λυρικό θέατρο. Συγχρόνως μελέτησε ανώτερα θεωρητικά και πήρε τα
πτυχία Αρμονίας και Αντίστιξης (τάξη Γ. Καραμιχάλη, Δημοτικό Ωδείο
Θεσσαλονίκης).
Στο Εργαστήριο Μπαρόκ Μουσικής
του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης (2012-2014) με καθηγητές τους Νάντια Φιόρου
και Γεράσιμο Χοϊδά, εργάστηκε στην ιστορικά ενήμερη ερμηνεία και φωνητική
κατάρτιση, έχοντας την ευκαιρία να παρουσιάσει και πρωταγωνιστικούς ρόλους (G. F. Handel -“Serse”). Στην
παλαιά μουσική διέκρινε μια προσωπική ταυτότητα στην οποία αισθάνθηκε ότι
μπορεί να επενδύσει και να μοιραστεί την αγάπη της για τη μουσική αυτή με το
κοινό. Συνεχίζει την εμβάθυνση της στο ρεπερτόριο αυτό συμμετέχοντας στον Κύκλο
Παλαιάς Μουσικής του Ωδείου Αθηνών (2014-2015) σε καλλιτεχνική επιμέλεια και
διδασκαλία των Άρη Χριστοφέλη και Δημήτρη Κούντουρα. Επίσης, μελέτησε τη
συγκεκριμένη εποχή, με τους MichaelChance και ChristinePluhar.
Παρακολούθησε σεμινάρια ερμηνείας Lied, όπερας και
ορατορίου με καλλιτέχνες όπως ChristaLudwig, KurtEquiluz, CherylStuder, Άρη
Χριστοφέλη, Κώστα Πασχάλη κα.
Έχει εμφανιστεί ως σολίστ σε
ποικίλους χώρους και δράσεις, μεταξύ των οποίων
Όπερα Θεσσαλονίκης, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Αίθουσα Τελετών του
Α.Π.Θ., Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Μουσείο Μπενάκη, Ιστορικό Ναό
Αγγλικανικής Εκκλησίας Αγίου Παύλου, Γερμανική Εκκλησία , Ωδείο Αθηνών κα, με
σύνολα μουσικής δωματίου, ατομικά ρεσιτάλ και ορχηστικά σύνολα σε διεύθυνση
Θεόδωρου Αντωνίου, Κάρολου Τρικολίδη, JeanChristopheCharron κα.To καλοκαίρι του 2016 ερμήνευσε το σύγχρονο μονόδραμα “Iphigeneiaterrea” του Αλέξανδρου Καλογερά στο αρχαίο Ιερό του
Διονύσου στα Ύρια της Νάξου στα πλαίσια των Διεθνών Μουσικών Συναντήσεων, με
σύνολο μουσικής δωματίου της Ορχήστρας ΑΛΕΑ ΙΙΙ του Πανεπιστημίου της Βοστώνης.
Συνεργάζεται τακτικά με την BaroqueProjectOrchestra και το Ensemble 1619,
ερμηνεύοντας έργα του 17ου-18ου αι.
Σημαντικός άξονας ενδιαφέροντος
του ρεπερτορίου της αποτελούν οι καντάτες του J.S.Bach, ένας πραγματικά ανεξάντλητος
θησαυρός έμπνευσης και δημιουργίας, όπως επίσης και η υψηλή τέχνη του λόγιου γερμανικού
τραγουδιού (lied). Ενδεικτικά αναφέρεται η
επιμέλεια και υλοποίηση διάλεξης/ εργαστηρίου «Η μεταμόρφωση του γερμανικού
ποιήματος σε μουσική και ερμηνεία» σε συνεργασία με τον πιανίστα Γεράσιμο Χοϊδά
στο ωδείο Μουσικοί Ορίζοντες (Μάιος 2016).
Σοφία Πάτση, μέτζο σοπράνο
Μ
|
ία πολύπλευρη νεαρή
τραγουδίστρια, αναγνωρισμένη για το «πλούσιο και βελούδινο χαμηλό της
ρετζίστρο», η Σοφία εμφανίστηκε τις 2 τελευταίες σεζόν σαν σολίστ και σαν μέλος
συνόλου σε διεθνείς σκηνές και φεστιβάλ οπως τα Festivald' Ambronay, AuditoriumdeLyon, η GrandOperad'Avignon, Concertgebouw, LjubljanaEarlyMusicFestival, UtrechtEarlyMusicFestival, GottingenInternationalHandelFestspiele, StockholmEarlyMusicFestival, InternationalBachChamberMusicFestivalRiga, HeinrichSchutzMusikfestDresden,OperaNoordHolland κα.
Πριν λίγους μήνες ερμήνευσε Speranza (L'Orfeo) και Ericlea (Ilritornod'Ulisse) σε ένα
Τρίπτυχο Monteverdi στο SCHWETZINGER SWR FESTSPIELE, Γερμανία, Μάιος 2017 και
τον Σεπτεμβρη, θα κάνει το ντεμπούτο της ως Messaggera (L'Orfeo) στο Centro
Cultural de Belém στη Λισαββωνα και στα 3 προσκεκλημένη από το ιταλικό σύνολο
"LaVenexiana" (διεύθυνση DavidePozzi). Οι συνεργασίες της επισης
περιλαμβάνουν κάποια από τα σημαντικότερα σύνολα της Ολλανδίας, χώρας που διαμένει,
όπως η Εθνική Όπερα της Ολλανδίας, NederlandsKamerkoor, MusicaTemprana,
NederlandseBachvereniging, AmsterdamBaroque.
Ως ιδρυτικό και τακτικό πλέον
μέλος συμμετέχει στα σύνολα παλαιάς μουσικής SecondaPratica, Himeros και στο
cross-overensembleBrokeKonsort που επικεντρώνεται στην ερμηνεία Ελληνικής
μουσικής του 1900 με μπαρόκ όργανα.
Ως σολίστ εχει συμπράξει με
μαέστρους και αρχιμουσικούς όπως οι GabrielGarrido, LeonardoGarciaAlarcon,
AdrianRodriguezVanderSpoel,QuentinClare, RichardEgarr, AndresLocatelli,
AlfredoBernandini, SigiswaldKuijken, MarcusCreed, IvoMeinen, TeunisvanderZwart,
MennovanDelft κα.
Σε ηχογράφηση η φωνή της ακούγεται
στο “LeTempleetledesir" (με το σύνολο Elyma υπό τη διεύθυνση του
GabrielGarrido), στα “Χριστούγεννα στη Νάπολη” (με το σύνολο EnsembleOdyssee
υπό τη διεύθυνση του AndreaFriggi) και στο πρώτο CD του συνόλου SecondaPratica
“NOVA EUROPA” (κυκλοφορία Νοέμβρης του 2016 - HarmoniaMundi, AmbronayEditions).
Το Δεκέμβριο του 2017 είναι προσκεκλημένη να τραγουδήσει στην νέα ηχογράφηση
του συνόλου MusicaTemprana σε πρόγραμμα μπαρόκ και αναγεννησιακής μουσικής από
το Εκουαδόρ.
Γεννημένη στη Θεσσαλονίκη, από
μουσική οικογένεια, η Σοφία Πάτση πήρε το δίπλωμά της στο κλασικό τραγούδι με
ανώτατη διάκριση το 2009 από το Δημοτικό Ωδείο Θεσσαλονίκης, τάξη του μπάσου
Νίκου Καπέτα, και το 2015 ολοκλήρωσε τις σπουδές της στο Κονσερβατόριο του Άμστερνταμ
(Μάστερ στην ερμηνεία μπαρόκ και αναγεννησιακού τραγουδιού, με καθηγήτρια την XeniaMeijer,
Μάστερ στο Κλασσικό Τραγούδι/Όπερα με καθηγήτρια την ValerieGuillorit).
Γεράσιμος Χοϊδάς, τσέμπαλο, καλλιτεχνική διεύθυνση
Ο
|
πιανίστας και
τσεμπαλίστας Γεράσιμος Χοϊδάς σπούδασε πιάνο στην τάξη της ΝίλιανΠέρεζ-Ιωαννίδου
αποφοιτώντας με Α’ Βραβείο, και ανώτερα Θεωρητικά (Φούγκα) με τον Παναγιώτη
Αδάμ, από τον οποίο και μυήθηκε στην παλαιά μουσική. Στο Βέλγιο σπούδασε τσέμπαλο και
bassocontinuo με τους KrisVerhelst, AnneGalowich, JosvanImmerseel και
εκκλησιαστικό όργανο με τους LievenStrobbe και JorisLejeune στο Lemmensinstitut
και τη Βασιλική Μουσική Ακαδημία της Αμβέρσας. Ειδικεύθηκε στην ιστορικά
τεκμηριωμένη ερμηνεία σε αυθεντικά όργανα εποχής μελετώντας στα πληκτροφόρα του
Μουσείου Vleeshuis της Αμβέρσας και ασχολήθηκε με τη μελέτη του κλάβικορντ και
του φορτεπιάνο. Το ενδιαφέρον του εστιάζεται στο ρεπερτόριο της μουσικής του
17ου και 18ου αιώνα για τσέμπαλο, στο πιανιστικό ρεπερτόριο του 18ου και 19ου
αιώνα, το οποίο απέκτησε μια νέα διάσταση για το Γεράσιμο Χοϊδά, μετά την
μελέτη σε πιάνα εποχής, και στη φωνητική μουσική της Αναγέννησης και του μπαρόκ
-όπερα, καντάτα, ορατόριο, πολυφωνία- καθώς και στο λιντ.
Ο Γεράσιμος Χοϊδάς, έχει εμφανιστεί με όλα τα
κορυφαία σχήματα της χώρας μας (Καμεράτα, Κρατική Ορχήστρα Αθήνας και
Θεσσαλονίκης, EnsembleMemorandum, ConcertoEllenico, LatinitasNostra, ExSilentio
κα) σε πολυάριθμους χώρους (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης, Μουσείο
Μπενάκη, Ίδρυμα Ι&Μ Θεοχαράκη, Παρνασσό, Αναγεννησιακό Φεστιβάλ Ρεθύμνου
κα) και έχει δώσει πολυάριθμα ρεσιτάλ. Το 2013 ίδρυσε το φωνητικό σύνολο
παλαιάς μουσικής CorpusMinor.
Ο Γεράσιμος Χοϊδάς ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την
ποιότητα των μουσικών οργάνων που χρησιμοποιεί, καθώς πιστεύει πως μόνο πολύ
υψηλού επιπέδου όργανα μπορούν να αποδώσουν τα μέγιστα στην ερμηνεία της
μουσικής αλλά και στις ανάγκες και επιταγές του ερμηνευτή. Διαθέτει συλλογή με
σπάνια ιστορικά πληκτροφόρα αλλά και αντίγραφα,
τα οποία διατηρεί σε άριστη κατάσταση και χρησιμοποιεί σε κονσέρτα,
ανάλογα με τις ανάγκες των έργων που ερμηνεύει.
Διδάσκει πιάνο, τσέμπαλο και είναι Korepetitor της τάξης μπαρόκ τραγουδιού στο Ωδείο Kodaly
και στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης. Προσκαλείται τακτικά σε σεμινάρια και
αρθρογραφεί σε έντυπα και στο διαδίκτυο.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ:
Γεράσιμος Χοϊδάς
Πιανίστας-Τσεμπαλίστας
Καλ. Διεύθυνση &management:
Ensemble 1619
Corpus Minor
Baroque Project Orchestra
Τηλ. 6932 282645
www.gerasimoshoidas.com
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου