Απαντά η Υφυπουργός Παιδείας για το Νέο Σχολείο, το πιθανό κλείσιμο των ΤΕΙ, τα Αθλητικά και Ειδικά Σχολεία, το Τμήμα της Κοινωνικής Θεολογίας
Βασικά θέματα που απασχολούν την εκπαιδευτική κοινότητα, τους μαθητές και φοιτητές, τους καθηγητές και τους γονείς έθιξε ο Βουλευτής της Δημοκρατικής Συμμαχίας, Λευτέρης Αυγενάκης, στο πλαίσιο συζήτησης επίκαιρης ερώτησης στην Ολομέλεια της Βουλής, στην οποία και απάντησε η Υφυπουργός Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κ. Ε. Χριστοφιλοπούλου. Ιδιαίτερος λόγος έγινε στα μαθήματα της Ιστορίας, της Πληροφορικής και των Θρησκευτικών, όπως αυτά εντάσσονται στο..... Νέο Σχολείο, το πιθανό κλείσιμο των ΤΕΙ, το μέλλον των Αθλητικών και Ειδικών Σχολείων, αλλά και το πιθανό κλείσιμο του Τμήματος της Κοινωνικής Θεολογίας.
ΚΛΕΙΣΙΜΟ 24 ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΤΕΙ
Αναφορικά με το πιθανό κλείσιμο αρκετών Τμημάτων ΤΕΙ, ο κ. Αυγενάκης σημείωσε:
(…) Εξίσου επίκαιρο θέμα για το οποίο θα ήθελα, παρακαλώ, την απάντησή σας είναι η αιφνιδιαστική σας απόφαση, λίγες μέρες πριν τις πανελλήνιες εξετάσεις για την απόρριψη των εισακτέων σε 24 τμήματα περιφερειακών, κυρίως, τμημάτων ΤΕΙ, γεγονός που η εκπαιδευτική κοινότητα αναφέρει -όπως λέει και όλοι μας καταλαβαίνουμε- ότι συνεπάγεται τη σταδιακή κατάργησή τους. Τι έχετε να μας πείτε επ’ αυτού;
Ως Δημοκρατική Συμμαχία, κυρία Υπουργέ, είμαστε υπέρ της μείωσης του αριθμού των πολλών τμημάτων των ΤΕΙ, υπέρ της αξιολόγησης, όμως, πρωτίστως όλων των πανεπιστημιακών καθηγητών, αλλά και των προγραμμάτων σπουδών. Είμαστε υπέρ του εξορθολογισμού της λειτουργίας τους. Είμαστε υπέρ μιας ριζικής αναδιάρθρωσης της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Είμαστε, όμως, αντίθετοι με τον παράλογο τρόπο, χωρίς προηγούμενη αξιολόγηση και τον εντελώς λανθασμένο χρόνο που επιλέξατε να προχωρήσετε στη συγκεκριμένη απόφαση. Είμαστε αντίθετοι, γιατί μέχρι και λίγες ημέρες πριν τις Πανελλήνιες Εξετάσεις εκατοντάδες μαθητές και οι οικογένειές τους είχαν κάνει τον προγραμματισμό τους για τη δήλωση συγκεκριμένων τμημάτων ΤΕΙ, που πιθανόν βρίσκονται κοντά στον τόπο κατοικίας τους.
Για του λόγου το αληθές, κυρία Υπουργέ, επιτρέψτε μου να σας καταθέσω στα Πρακτικά επιστολή γονέα που αναφέρεται στο συγκεκριμένο ζήτημα και στο πρόβλημα που δημιουργεί σε εκατοντάδες οικογένειες η αιφνίδια απόφασή σας.
Υπενθυμίζω, κυρία Υπουργέ, ότι η σημερινή αδιέξοδη κατάσταση είναι αποτέλεσμα της πολιτικής προηγούμενων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, που άνοιγε αφειδώς και συνεχώς νέα τμήματα ΤΕΙ σε όλη την Περιφέρεια της χώρας, κυρίως για την ικανοποίηση τοπικών μικροκομματικών σκοπιμοτήτων. Σήμερα, όμως, προσπαθείτε να τα μαζέψετε, λαμβάνοντας, όμως, αιφνιδιαστικές αποφάσεις λίγες ημέρες πριν τις Πανελλήνιες Εξετάσεις, χωρίς να έχετε στα χέρια σας κάποια πρότερη αναλυτική μελέτη για τη λειτουργία τους. Και, φυσικά, αν κάνω λάθος, διαψεύστε με.
Αντίστοιχα, με το φετινό μηχανογραφικό δελτίο που θα καταρτίσουν οι υποψήφιοι για τα ΑΕΙ, δεν υπάρχει ούτε μία θέση για το Τμήμα της Κοινωνικής Θεολογίας, καθώς θα εισαχθούν τριακόσιοι τριάντα φοιτητές μόνο στο Θεολογικό Τμήμα. Για ακόμη μία φορά και παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις, ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Πανάρετος προκάλεσε με την απόφασή του όχι μόνο την αντίδραση της ακαδημαϊκής, αλλά και της φοιτητικής κοινότητας. Έρχεται, όμως, και σε αντίθεση με την απόφαση της Πανεπιστημιακής Συγκλήτου, η οποία έχει τονίσει ότι δεν επιθυμεί την κατάργηση του Τμήματος.»
Η Υφυπουργός Παιδείας, κα. Χριστοφιλοπούλου, απάντησε για το θέμα των ΤΕΙ:
«(…) Η συμφωνία έχει να κάνει με το ότι δεν κλείνουμε ΤΕΙ ή οποιασδήποτε μορφής εκπαιδευτική μονάδα χωρίς αξιολόγηση, χωρίς μελέτη και χωρίς διάλογο. Εκείνο, όμως, που κάνουμε είναι ακριβώς αυτό που είπατε. Δεν κλείνουμε κανένα ΤΕΙ. Χτυπάμε ένα κόκκινο καμπανάκι με δεδομένο ότι υπάρχουν ΤΕΙ στη χώρα -στην οποία ιδρύθηκαν την τελευταία 10ετία πάνω από εκατό νέα ΤΕΙ- τα οποία λειτουργούν χωρίς μαθητές, χωρίς σπουδαστές, χωρίς υποδομές και πολλές φορές χωρίς καθηγητές, με δανεικούς καθηγητές μέσω 407 ή καθηγητές από δίπλα. Σε αυτά, λοιπόν, τα Ιδρύματα, κύριε συνάδελφε, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αποφάσισε να χτυπήσει ένα καμπανάκι μέσω της αναστολής εισακτέων φέτος.
Σας λέω, λοιπόν –και χαίρομαι που η Δημοκρατική Συμμαχία επιμένει στο θέμα της αξιολόγησης, όπως κι εμείς- ότι αυτούς τους μήνες, ακόμα και τώρα που μιλάμε, η ηγεσία του Υπουργείου και η κα Διαμαντοπούλου και ο κ. Πανάρετος δέχονται αντιπροσωπείες. Κι εγώ η ίδια προχθές εβρισκόμενη στην Ήπειρο, είχα εκτενέστατη συζήτηση και με το συνάδελφο από εκεί για την προοπτική του ΤΕΙ της Ηπείρου, την αναδιαμόρφωση των σχολών και τη διασύνδεσή τους με την τοπική ανάπτυξη, αλλά κυρίως με την παροχή πτυχίων με αντίκρισμα, με επαγγελματική εξειδίκευση και με πραγματικά επαγγελματικά δικαιώματα -κάτι που ξέρετε ότι αυτή η Κυβέρνηση το προχωράει γοργά- που είχαν επί 20ετία μείνει στο συρτάρι.
Άρα, λοιπόν, υπάρχει διάλογος. Ναι, υπάρχει καμπανάκι για πολλά ΤΕΙ στη χώρα. Πρέπει να δουν οι τοπικές κοινωνίες, μαζί με τη δική μας ηγεσία, τους Βουλευτές και την Τοπική Αυτοδιοίκηση, με ποιες προϋποθέσεις υπάρχει βιωσιμότητα με ουσία, με ποιότητα και με σύνδεση με την τοπική ανάπτυξη.
ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Σχετικά με τα Αθλητικά και Ειδικά Σχολεία, ο κ. Αυγενάκης τόνισε:
«(…) Υπάρχει έντονη ανησυχία σχετικά με το μέλλον των ειδικών σχολείων της χώρας. Θα υπάρξει τελικώς κατάργησή τους όπως ξεκινήσατε πονηρά τον περασμένο Δεκέμβριο με τα αθλητικά σχολεία;
Τέλος, θα ήθελα –αν είναι δυνατόν- τη σαφή και ξεκάθαρη απάντησή σας για το μέλλον των Ειδικών Σχολείων της χώρας. Θα λειτουργήσουν όλα κανονικά την ερχόμενη σχολική χρονιά ή θα συζητάμε πάλι από το Σεπτέμβριο για την κατάργησή τους;»
Για τα Ειδικά Σχολεία, η κα. Χριστοφιλοπούλου τόνισε:
«(…) Για τα Ειδικά Σχολεία έχουν λεχθεί πολλά και σε πολλές ερωτήσεις. Αυτή η σχολική χρονιά ξεκίνησε με τα Ειδικά Σχολεία στελεχωμένα, κάτι το οποίο είχαν χρόνια να δουν. Και η Ειδική Αγωγή αποτελεί περηφάνια θεσμοθέτησης αυτής της Κυβέρνησης, αυτής της παράταξης. Δεν θέλω να το δω παραταξιακά. Δεν είναι παραταξιακό. Είναι, όμως, προτεραιότητά μας η Ειδική Αγωγή και θα συνεχίσει να είναι. Θα συνεχίσει να είναι, γιατί νομίζουμε ότι οι κοινωνίες οι οποίες δεν επενδύουν στη διαφορετικότητα και δεν ανέχονται τη διαφορά, είναι κοινωνίες καταδικασμένες να μαραζώσουν.
Θέλω, λοιπόν, με μία λέξη να σας πω: Ο σχεδιασμός έχει ως εξής: Ξεκινήσαμε τις αλλαγές αυτή τη χρονιά. Τις συνεχίζουμε. Πάμε να δημιουργήσουμε κι ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για την Ειδική Αγωγή, το οποίο θα έρθει αμέσως μετά το θεσμικό πλαίσιο για την τεχνική εκπαίδευση. Είμαστε, δηλαδή, στη διαδικασία της επεξεργασίας. Και σύντομα θα υπάρξει και πρωτοβουλία από το Υπουργείο Παιδείας διαβούλευσης πάνω στην Ειδική Αγωγή. Όχι μόνο επενδύουμε στην Ειδική Αγωγή, αλλά μαζί θέλω να συμφωνήσουμε και να διαβουλευτούμε -και πριν τη Βουλή και μετά τη Βουλή- ένα νέο και ουσιαστικό πλαίσιο για την Ειδική Αγωγή.
Και, βεβαίως, θα έχουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε τόσο για το σχολικό αθλητισμό και τη μαζικοποίησή του, όσο και για τις νέες μορφές ουσιαστικής διευκόλυνσης στους πραγματικούς μαθητές – αθλητές και όχι να έχουμε την αθλητική διευκόλυνση ως δυνατότητα κάποιοι γυμναστές να βρίσκουν δουλειά. Να πάμε σε ανάπτυξη άλλου τύπου του αθλητισμού για να βρίσκουν οι γυμναστές δουλειές. Όχι, όμως, μέσα από αυτά τα οποία γίνονταν για να υπάρχουν ή για να δίδονται προνόμια. Και ξέρουμε το πώς χρησιμοποιήθηκε η αθλητική αγωγή με ευθύνη πολλών μέχρι τώρα.Αυτό τελειώνει και πάμε σε ένα νέο πλαίσιο αθλητικής διευκόλυνσης για τους πραγματικούς μαθητές – αθλητές».
ΤΟ ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ:
Αναφορικά με τα μαθήματα της Ιστορίας, της Πληροφορικής και των Θρησκευτικών εντός του Νέου Σχολείου, ο κ. Αυγενάκης σημείωσε τα εξής:
«Ως Δημοκρατική Συμμαχία συμφωνούμε απόλυτα με τη βασική αρχή του νέου σχολείου ότι οφείλουμε να απαλλάξουμε τα παιδιά μας από την παπαγαλία και την αποστήθιση αλλά και την απεξάρτηση του Λυκείου από τις εξετάσεις εισαγωγής στα ΑΕΙ. Ωστόσο, δεν είμαι καθόλου σίγουρος ότι ο στόχος αυτός επιτυγχάνεται με τις προωθούμενες αλλαγές.
Αναφορικά με τη θέση του μαθήματος της Ιστορίας στο σχεδιασμό του νέου Λυκείου υπήρχε μια διογκούμενη φημολογία και μια έντονη ανησυχία για την πλήρη απαξίωση και υποβάθμισή του. Σας είχα ρωτήσει τότε αν προτίθεται το Υπουργείο να προβεί στη μετατροπή του μαθήματος της Ιστορίας στο νέο σχολείο, όπως λέγατε, σε μάθημα επιλογής με μείωση των ωρών διδασκαλίας κάτι που αναμφισβήτητα θα συνεπάγονταν τη σημαντική απαξίωσή του. Ωστόσο, σαφή πληροφόρηση δεν πήρα ποτέ καθώς ήσασταν αόριστη στην εκπρόθεσμη απάντηση που καταθέσατε στις αρχές Φεβρουαρίου. (…) Τελικά όπως αποδείχθηκε οι αντιδράσεις, οι ενστάσεις και οι εποικοδομητικές προτάσεις, κυρία Υπουργέ, που κατατέθηκαν από όλες τις πλευρές μας δικαίωσαν, καθώς σωστά αποφασίσατε το μάθημα της Ιστορίας να συνεχίσει να αποτελεί υποχρεωτικό μάθημα και στις τρεις τάξεις του Λυκείου με διαφορετική βαρύτητα στη Β’ και Γ’ Λυκείου.
Την ίδια απαξίωση επιχειρήσατε κα με το μάθημα των Θρησκευτικών με την μείωση των ωρών διδασκαλίας και την καθιέρωσή του ως επιλογή. Θετικό ωστόσο ότι μετά τις αντιδράσεις που εκδηλώθηκαν από την πλευρά της Εκκλησίας, των εκπαιδευτικών φορέων αλλά και αρκετών από εμάς τους Βουλευτές, το μάθημα των Θρησκευτικών παρέμεινε υποχρεωτικό στην Α’ τάξη Λυκείου καθώς και στην Β’ με διαφορετικό περιεχόμενο και ονομασία ενώ στην Γ’ Λυκείου θα είναι μάθημα επιλογής.
Δεν κάνατε όμως το ίδιο, κυρία Υπουργέ και με το μάθημα της πληροφορικής. Επιτρέψτε μου να σημειώσω ότι η σημασία του μαθήματος δεν αντικατοπτρίζεται στον τρόπο ένταξής της στο νέο πρόγραμμα σπουδών. Αυτή αποτελεί αναμφισβήτητα απαραίτητο εφόδιο στη σύγχρονη κοινωνία της γνώσης ώστε οφείλει κατά την άποψή της Δημοκρατικής Συμμαχίας να αποτελεί υποχρεωτικό μάθημα με κλιμακούμενη εμβάθυνση της ύλης σε κάθε τάξη.
Θα ήθελα επομένως να σας ρωτήσω, μια και το θέμα με το μάθημα της ιστορίας έχει ξεκαθαρίσει, για ποιους λόγους δεν κατατάξατε το μάθημα της πληροφορικής ως υποχρεωτικό. Δε θεωρείτε την πληροφορική παιδεία ως απόλυτο αναγκαίο στοιχείο της γενικής παιδείας που θα πρέπει να παρέχεται στους νέους σε όλες τις βαθμίδες της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης; (…)»
Η Υφυπουργός Παιδείας, κα. Χριστοφιλοπούλου, ανέφερε σχετικά με τα μαθήματα του νέου Σχολείου:
«(…) Για την Ιστορία επικαλούμαι τα Πρακτικά της Βουλής και την τοποθέτησή μου στα μέσα Ιανουαρίου. (…) Τότε είχα ξεκαθαρίσει ότι «η γνώση του παρελθόντος ενός λαού, αλλά όχι μόνο ενός λαού αλλά και μιας περιοχής και βεβαίως και της παγκόσμιας ιστορίας, αφορά την γνώση του παρελθόντος ως εργαλείο της κατανόησης του παρόντος και του σχεδιασμού του μέλλοντος. Για μας, η ανάπτυξη της ιστορικής σκέψης αφορά στην κατανόηση ιστορικών γεγονότων, στη σύνδεση αιτιών και αποτελεσμάτων ενώ η καλλιέργεια ιστορικής συνείδησης αφορά στην κατανόηση της συμπεριφοράς του ανθρώπου σε συγκεκριμένες καταστάσεις και την εξασφάλιση των προϋποθέσεων για την εκδήλωση υπεύθυνης συμπεριφοράς στο παρόν και το μέλλον.
Έτσι λοιπόν, με τη διδασκαλία της ιστορίας μπορεί ο μαθητής να αποκτήσει όχι μόνο επίγνωση του τι είναι ο σύγχρονος κόσμος και πως είναι συνέχεια του παρελθόντος που έχει μάθει, αλλά το ότι ο σύγχρονος ιστορικός κόσμος συνδέεται άμεσα με τη δική του ζωή και τη δική του προοπτική. Με βάση τα παραπάνω, όπως είπατε και εσείς και δεν θα πάρω περισσότερο χρόνο, είδατε ότι η Ιστορία αποτελεί βασική επιλογή και βασικό μάθημα στο νέο Λύκειο. Όχι μόνο αυτό, αλλά στις κατευθύνσεις στη Β’ και Γ’ Λυκείου όπου οι μαθητές επιλέγουν κύκλους μαθημάτων που συνδέονται με συγκεκριμένες επαγγελματικές και επιστημονικές επιλογές, όχι μόνο έχουμε περισσότερες ώρες ιστορίας αλλά έχουμε και εμβάθυνση στην ιστορία. Έχουμε και 2 ώρες ιστορίας επιπλέον ακριβώς για να δοθεί στους μαθητές της Β’ και Γ’ Λυκείου να μπορέσουν να εντρυφήσουν, να εμβαθύνουν, να συγκρίνουν, να αναλύουν στο μάθημα της ιστορίας».
Από εκεί και πέρα, μιλήσατε για την Πληροφορική στο νέο Λύκειο. Θα σας πω ένα πράγμα το οποίο είναι η ουσία: Η Πληροφορική μπαίνει στο σχολείο ήδη από τις πρώτες τάξεις του Δημοτικού. Μπαίνει δυναμικά, μπαίνει με παιγνιώδη τρόπο για να μπορεί το παιδί να εξοικειωθεί με τους υπολογιστές. Και τελειώνει η πιστοποίηση της χρήσης εφαρμογής ηλεκτρονικών υπολογιστών, που είναι σημαντικό εργαλείο, στην Γ’ Γυμνασίου με πιστοποίηση κρατική. Αυτό είναι το σχέδιό μας. Και υλοποιείται ήδη ξεκινώντας από τα Δημοτικά και με το νέο Σχολείο που ξεκινάει πιλοτικά σε εκατόν σαράντα Γυμνάσια και Δημοτικά από το Σεπτέμβρη.
Από εκεί και πέρα, η επιστήμη των υπολογιστών είναι κάτι εντελώς διαφορετικό από τη χρήση και την εφαρμογή των ηλεκτρονικών υπολογιστών. Η επιστήμη, λοιπόν, της Πληροφορικής είναι χρήσιμη ως μάθημα για τους μαθητές εκείνους που επιλέγουν τη θετική κατεύθυνση. Και υπάρχει αύξηση των ωρών διδασκαλίας του μαθήματος και η δυνατότητα να το επιλέγουν και ως εμβάθυνση, δηλαδή να έχουν επιπλέον δύο ώρες όσοι μαθητές επιλέγουν να πάνε στις κατευθύνσεις εκείνες που συνδέονται με την επιστήμη των υπολογιστών. Άρα, άλλο πράγμα η επιστήμη των υπολογιστών, όπου εκεί την εμβαθύνουμε στις κατευθύνσεις που πρέπει κι άλλο πράγμα η εφαρμογή και η χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών στο νέο Σχολείο, που προσπαθούμε να εφαρμόσουμε στην Γ’ Γυμνασίου.
Η σχετική συζήτηση στη Βουλή βρίσκεται στο σύνδεσμο:
http://www.youtube.com/watch?v=UYY4xaF2HR8
Πέμπτη, Μαΐου 26, 2011
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
(
Atom
)
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου