Με πρόσφατες δηλώσεις του ο Υπουργός Παιδείας επιμένει στην υλοποίηση του αντιεκπαιδευτικού νόμου 4186/13 και στην εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων και τις πανελλαδικού τύπου εξετάσεις σε όλες τις τάξεις του λυκείου που θα οδηγήσουν στην ακόμα μεγαλύτερη αλλοίωση του όποιου εκπαιδευτικού-μορφωτικού χαρακτήρα έχει απομείνει, στην υποταγή του αποκλειστικά και μόνο στις εξετάσεις και στην πρόσβαση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, θα αυξήσουν τη μαθητική διαρροή και θα συμβάλλουν στη βίαιη μετακίνηση μαθητών στην...... πρόωρη άτυπη κατάρτιση μετά το γυμνάσιο και τη μαθητεία.
Όσον αφορά τις προαγωγικές εξετάσεις της φετινής Α’ Λυκείου επισημαίνουμε τα εξής:
Την 1η Νοέμβρη του 2013, τα ΔΣ της ΟΛΜΕ και του ΚΕΜΕΤΕ πραγματοποίησαν συνάντηση με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Μεταξύ των σκοπών της συνάντησης ήταν να συζητηθούν τα σοβαρά προβλήματα που έχει δημιουργήσει η ψήφιση του πρόσφατου νόμου για το Λύκειο και την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ). Από τη συζήτηση έγιναν σαφή τα εξής:
Η ύπαρξη Τράπεζας Θεμάτων και η αξιοποίησή της στη διαδικασία των προαγωγικών εξετάσεων συνδέεται απόλυτα με την αναπροσαρμογή της διδακτέας ύλης τόσο σε έκταση όσο και σε περιεχόμενο.
Η Τράπεζα Θεμάτων πρέπει να είναι προσβάσιμη στους εκπαιδευτικούς σε όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους, ώστε να είναι σε θέση να λαμβάνουν υπόψη τους κατά τη διδασκαλία, την προετοιμασία και την αξιολόγηση των μαθητών τους και το πνεύμα των διαβαθμισμένων θεμάτων που θα περιλαμβάνει η Τράπεζα.
Η δήλωση του κυρίου Αρβανιτόπουλου σχετικά με τη δημιουργία της Τράπεζας Θεμάτων, που να λειτουργήσει και στις εφετινές προαγωγικές εξετάσεις, όταν το πρώτο τετράμηνο έχει ήδη ολοκληρωθεί στα Λύκεια, δεν είναι απλά αιφνιδιαστική, αλλά τινάζει κυριολεκτικά στον αέρα την εκπαιδευτική διαδικασία. Τονίζουμε ότι η διδακτέα ύλη εφέτος έχει προσδιοριστεί με μεγάλη προχειρότητα στην αρχή της χρονιάς και, ενώ εφαρμόζεται νέο ωρολόγιο πρόγραμμα για το Λύκειο, χρησιμοποιούνται τα ίδια σχολικά βιβλία και προγράμματα σπουδών που αντιστοιχούσαν στο προηγούμενο ωρολόγιο πρόγραμμα. Επιπλέον, δεν έγινε καμία συστηματική μελέτη για να διαπιστωθεί αν επαρκεί ο διαθέσιμος από το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα διδακτικός χρόνος για την κάλυψή της διδακτέας ύλης κατά μάθημα και τάξη. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, η εμμονή στην ίδρυση μιας Τράπεζας Θεμάτων «τσάτρα πάτρα» λίγες μέρες πριν τις εξετάσεις, μόνο και μόνο για να φανεί ότι τηρείται ο προβλεπόμενος προγραμματισμός, μόνο αρνητικές συνέπειες θα έχει στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ ταυτόχρονα θα αυξήσει το άγχος και την αβεβαιότητα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, με δεδομένο μάλιστα ότι ο βαθμός προαγωγής των μαθητών της Α’ Λυκείου θα συνυπολογίζεται στην εισαγωγή τους στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Το Υπουργείο Παιδείας αντίθετα, προχώρησε τελικά τις διαδικασίες της προκήρυξης για τη δημιουργία της τράπεζας θεμάτων μέσω του ΕΣΠΑ και ανάθεσε το έργο στο ΙΕΠ διαθέτοντας 1.570.000 ευρώ για «ειδικούς και επιτροπές»!! Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε δαπάνη για πρόσληψη πάνω από 1.000 αναπληρωτών με τους οποίους θα μπορούσε να αντιμετωπιστούν μέρος από τα εκπαιδευτικά κενά των σχολείων. Το Υπουργείο Παιδείας στην πραγματικότητα δεν ενδιαφέρεται για τη βελτίωση της δημόσιας εκπαίδευσης και την επίλυση των προβλημάτων λειτουργίας των σχολείων, αλλά μόνο για την υλοποίηση των αντιδραστικών και αντιεκπαιδευτικών αλλαγών που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση και ο ΟΟΣΑ, με εργαλείο των κονδύλια του ΕΣΠΑ .
Εξάλλου, και λόγω της χρηματοδότησης της δημιουργίας της «Τράπεζας» από το ΕΣΠΑ, αναφέρεται ρητά ότι θα πρέπει να προωθεί την αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών με «την ανάπτυξη των βασικών δεξιοτήτων όπως αυτές ορίζονται στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις βασικές δεξιότητες στη Διά Βίου Μάθηση, να ανταποκρίνονται με τη μέγιστη δυνατή ευελιξία στις ραγδαία εξελισσόμενες απαιτήσεις της κοινωνίας της γνώσης, να προωθούν την ανάπτυξη και εφαρμογή νέων, καινοτόμων και ευέλικτων μεθόδων συμμετοχικής και βιωματικής εκπαίδευσης, που θα μπορούν σε κάποιο βαθμό να προσαρμόζονται στις διαφοροποιημένες ανάγκες και δυνατότητες των μαθητών»…
Θέλουμε για μια ακόμη φορά να τονίσουμε την αντίθεσή μας, αλλά και όλων των εκπαιδευτικών φορέων της χώρας,στο ν.4186/13 και στη μετατροπή του Λυκείου σε διαρκές εξεταστικό κέντρο με πανελλαδικού τύπου εξετάσεις μέσα από την τράπεζα θεμάτων και την επιχειρούμενη «στανταροποίηση» των αποτελεσμάτων με στόχο να αποτελέσει το πρώτο βήμα για την αξιολόγηση – κατηγοριοποίηση των σχολείων.
Όσον αφορά τις προαγωγικές εξετάσεις της φετινής Α’ Λυκείου επισημαίνουμε τα εξής:
Την 1η Νοέμβρη του 2013, τα ΔΣ της ΟΛΜΕ και του ΚΕΜΕΤΕ πραγματοποίησαν συνάντηση με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Μεταξύ των σκοπών της συνάντησης ήταν να συζητηθούν τα σοβαρά προβλήματα που έχει δημιουργήσει η ψήφιση του πρόσφατου νόμου για το Λύκειο και την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ). Από τη συζήτηση έγιναν σαφή τα εξής:
Η ύπαρξη Τράπεζας Θεμάτων και η αξιοποίησή της στη διαδικασία των προαγωγικών εξετάσεων συνδέεται απόλυτα με την αναπροσαρμογή της διδακτέας ύλης τόσο σε έκταση όσο και σε περιεχόμενο.
Η Τράπεζα Θεμάτων πρέπει να είναι προσβάσιμη στους εκπαιδευτικούς σε όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους, ώστε να είναι σε θέση να λαμβάνουν υπόψη τους κατά τη διδασκαλία, την προετοιμασία και την αξιολόγηση των μαθητών τους και το πνεύμα των διαβαθμισμένων θεμάτων που θα περιλαμβάνει η Τράπεζα.
Η δήλωση του κυρίου Αρβανιτόπουλου σχετικά με τη δημιουργία της Τράπεζας Θεμάτων, που να λειτουργήσει και στις εφετινές προαγωγικές εξετάσεις, όταν το πρώτο τετράμηνο έχει ήδη ολοκληρωθεί στα Λύκεια, δεν είναι απλά αιφνιδιαστική, αλλά τινάζει κυριολεκτικά στον αέρα την εκπαιδευτική διαδικασία. Τονίζουμε ότι η διδακτέα ύλη εφέτος έχει προσδιοριστεί με μεγάλη προχειρότητα στην αρχή της χρονιάς και, ενώ εφαρμόζεται νέο ωρολόγιο πρόγραμμα για το Λύκειο, χρησιμοποιούνται τα ίδια σχολικά βιβλία και προγράμματα σπουδών που αντιστοιχούσαν στο προηγούμενο ωρολόγιο πρόγραμμα. Επιπλέον, δεν έγινε καμία συστηματική μελέτη για να διαπιστωθεί αν επαρκεί ο διαθέσιμος από το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα διδακτικός χρόνος για την κάλυψή της διδακτέας ύλης κατά μάθημα και τάξη. Κάτω από αυτές τις συνθήκες, η εμμονή στην ίδρυση μιας Τράπεζας Θεμάτων «τσάτρα πάτρα» λίγες μέρες πριν τις εξετάσεις, μόνο και μόνο για να φανεί ότι τηρείται ο προβλεπόμενος προγραμματισμός, μόνο αρνητικές συνέπειες θα έχει στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ ταυτόχρονα θα αυξήσει το άγχος και την αβεβαιότητα σε μαθητές και εκπαιδευτικούς, με δεδομένο μάλιστα ότι ο βαθμός προαγωγής των μαθητών της Α’ Λυκείου θα συνυπολογίζεται στην εισαγωγή τους στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Το Υπουργείο Παιδείας αντίθετα, προχώρησε τελικά τις διαδικασίες της προκήρυξης για τη δημιουργία της τράπεζας θεμάτων μέσω του ΕΣΠΑ και ανάθεσε το έργο στο ΙΕΠ διαθέτοντας 1.570.000 ευρώ για «ειδικούς και επιτροπές»!! Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε δαπάνη για πρόσληψη πάνω από 1.000 αναπληρωτών με τους οποίους θα μπορούσε να αντιμετωπιστούν μέρος από τα εκπαιδευτικά κενά των σχολείων. Το Υπουργείο Παιδείας στην πραγματικότητα δεν ενδιαφέρεται για τη βελτίωση της δημόσιας εκπαίδευσης και την επίλυση των προβλημάτων λειτουργίας των σχολείων, αλλά μόνο για την υλοποίηση των αντιδραστικών και αντιεκπαιδευτικών αλλαγών που προωθεί η Ευρωπαϊκή Ένωση και ο ΟΟΣΑ, με εργαλείο των κονδύλια του ΕΣΠΑ .
Εξάλλου, και λόγω της χρηματοδότησης της δημιουργίας της «Τράπεζας» από το ΕΣΠΑ, αναφέρεται ρητά ότι θα πρέπει να προωθεί την αναμόρφωση των προγραμμάτων σπουδών με «την ανάπτυξη των βασικών δεξιοτήτων όπως αυτές ορίζονται στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για τις βασικές δεξιότητες στη Διά Βίου Μάθηση, να ανταποκρίνονται με τη μέγιστη δυνατή ευελιξία στις ραγδαία εξελισσόμενες απαιτήσεις της κοινωνίας της γνώσης, να προωθούν την ανάπτυξη και εφαρμογή νέων, καινοτόμων και ευέλικτων μεθόδων συμμετοχικής και βιωματικής εκπαίδευσης, που θα μπορούν σε κάποιο βαθμό να προσαρμόζονται στις διαφοροποιημένες ανάγκες και δυνατότητες των μαθητών»…
Θέλουμε για μια ακόμη φορά να τονίσουμε την αντίθεσή μας, αλλά και όλων των εκπαιδευτικών φορέων της χώρας,στο ν.4186/13 και στη μετατροπή του Λυκείου σε διαρκές εξεταστικό κέντρο με πανελλαδικού τύπου εξετάσεις μέσα από την τράπεζα θεμάτων και την επιχειρούμενη «στανταροποίηση» των αποτελεσμάτων με στόχο να αποτελέσει το πρώτο βήμα για την αξιολόγηση – κατηγοριοποίηση των σχολείων.
Κατεβάστε τη σχετική ανακοίνωση σε μορφή pdf … εδώ
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου