Στις αρχές Φεβρουαρίου 2015, ο Απόλλωνας Νάξου, -για
μία ακόμα φορά- δοκιμάστηκε σκληρά από τη φύση και τις δυνάμεις της. Δυστυχώς
όμως, τις τελευταίες εβδομάδες με τις παραλείψεις και τους λανθασμένους
χειρισμούς του Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, ο οικισμός του Απόλλωνα,
κινδυνεύει να χάσει τη δυνατότητα χρηματοδότησης και επιτάχυνσης των
διαδικασιών που πραγματικά δικαιούται για την.....
οριστική και επιβεβλημένη επίλυση
των διαχρονικών σοβαρότατων προβλημάτων, που έχουν δημιουργήσει τα παράνομα και
κυρίως τα προβληματικά έργα του
παρελθόντος, σε συνδυασμό με τις δυνάμεις της φύσης. Αυτές οι διαπιστώσεις όπως φάνηκε, έχουν έγκαιρα και σωστά επισημανθεί
τουλάχιστον από τις δύο (2) εκ των τριών (3) δυνάμεων της μειοψηφίας του Δήμου
και τους τοπικούς, συλλογικούς φορείς Κορωνίδας και Απόλλωνα.
Το τελευταίο ίσως να είναι η αιτία που ο Δήμος
πλέον επίσημα «σιωπά», ενώ πληροφορήθηκα πως ορισμένοι, φροντίζουν ανεπίσημα να
διαρρεύσει ότι «δεν πρόκειται να γίνει καμία επισκευή στον Απόλλωνα»,
επιρρίπτοντας εμμέσως πλην σαφώς, ευθύνες στο πρόσωπό μου!!! Αυτό μάλιστα το
κάνουν, διαστρεβλώνοντας τις μέχρι σήμερα νόμιμες ενέργειές μου, τις απόψεις
μου για τα προβλήματα της περιοχής και τους τρόπους επίλυσής τους, ενώ την ίδια
στιγμή αποκρύπτουν ότι, σε κάθε
περίπτωση είναι αδύνατο οποιοσδήποτε πολίτης, να εμποδίσει αναγκαία και νόμιμα έργα
μιας περιοχής! Αποφάσισα λοιπόν να δημοσιεύσω αυτή την ανοιχτή επιστολή, σε
μία προσπάθεια:
1.
Να αποτρέψω
όσους θέλουν (για πολλοστή φορά) να με χρησιμοποιήσουν ως «άλλοθι» για
τις δικές τους αποκλειστικές και διαχρονικές παραλείψεις, λάθη
και ευθύνες.
2.
Να ξεκαθαρίσω στους συμπατριώτες μου την αλήθεια για τις απόψεις και τις
προθέσεις μου, οι οποίες συστηματικά και σκόπιμα αποκρύπτονται ή διαστρεβλώνονται από τρίτους.
3.
Να συνεισφέρω –κατά το δυνατόν- στην επίλυση
των προβλημάτων της περιοχής, με τις επιστημονικές γνώσεις μου, αλλά και την
εμπειρία της -μέχρι σήμερα- ενασχόλησής μου με αυτά.
4.
Να επισημάνω στους συμπατριώτες μου ότι, η κήρυξη μίας
περιοχής σε κατάσταση έκτακτης πολιτικής προστασίας, αφορά στην εξάλειψη των
αιτίων που συνετέλεσαν στην πρόκληση των καταστροφών και θέτουν
επανειλημμένα σε κίνδυνο, ανθρώπινες ζωές και περιουσίες και όχι στην απλή «αποκατάσταση ζημιών», όπως
εσφαλμένα αναπαράγεται μέσα από τα ΜΜΕ.
Οι Καταστροφές
και τα Αίτια που τις προκαλούν
Ο Δήμος Νάξου και Μικρών Κυκλάδων λοιπόν, κατά την
αυτοψία που πραγματοποίησε, δεν
προσδιόρισε -ως όφειλε- ορθά και πλήρως, αφ’ ενός όλες τις καταστροφές που έχουν διογκωθεί μετά την πρόσφατη
θεομηνία και αφ’ ετέρου, τις αιτίες
που προκάλεσαν τις καταστροφές. Από
τη μία λοιπόν, ο Δήμος
προσδιορίζει εύστοχα την υποσκαφή της θεμελίωσης του παλαιού
κρηπιδώματος, τη μερική κατάρρευση του δαπέδου κυκλοφορίας στο κρηπίδωμα
(επονομαζόμενη «πλατεία»), την καταστροφή των ιστών ηλεκτροφωτισμού στο δάπεδο
κυκλοφορίας και τη δημιουργία αβαθών στο χώρο ελιγμών και πρόσδεσης σκαφών, από την άλλη όμως:
I.
Δε
λαμβάνει υπ’ όψη του την καταγγελία προς το Αρχηγείο Ναυτικού, με αριθ. πρωτ. 47/20-01-1976
(!!!), των μονίμων κατοίκων της περιοχής, αλλά και τις -σχετικές με
αυτήν- διαπιστώσεις και προτάσεις του Πολεμικού Ναυτικού (βλ. συνημμένο υπ’
αριθ. ΑΝ/2οΕΓ/4β/Φ.188/127/20-04-1976 έγγραφο Αρχηγείου Ναυτικού). Με αυτές, το Πολεμικό Ναυτικό, ουσιαστικά
προσδιορίζει την αναγκαιότητα άμεσης κατασκευής νέου (ή νέων)
προσήνεμου(-ων) κυματοθραύστη(-ών) και όχι την επισκευή του υφιστάμενου, καθ’ ότι αυτός βεβαιωμένα
είναι σε λανθασμένη θέση και με εσφαλμένη διεύθυνση, δεν προστατεύει την
ακτογραμμή (ζώνη παραλίας, καταστήματα κ.λπ.), αλλά αντίθετα προκαλεί βλάβες
στον όρμο του Απόλλωνα (εγκλωβισμός φερτής ύλης ρέματος – μπάζωμα όρμου,
καταστροφή μεγάλου μέρους του ίδιου του κυματοθραύστη λίγα χρόνια μετά την
κατασκευή του, μη προστασία παραλίας, πλατείας, περιοχής «Καυκάρα» κ.λπ.)..
II.
Αποκρύπτει
ότι το μπάζωμα του όρμου οφείλεται,
αφ’ ενός στην αυθαίρετη εκτροπή του χειμάρρου που εκβάλλει στο κέντρο
περίπου του όρμου, βορειοδυτικότερα από την αρχική του θέση και αφ’ ετέρου, στην άνευ μελέτης, κακή κατασκευή
του υφιστάμενου κυματοθραύστη, ο οποίος εξαιτίας της εσφαλμένης
θέσης/διεύθυνσής του, εγκλωβίζει περεταίρω τις φερτές ύλες του χειμάρρου,
κυρίως στο χρηστικότερο τμήμα αυτού (βλ. παρ.β, του προαναφερθέντος εγγράφου
του Αρχηγείου Ναυτικού, πρόσφατα δημοσιεύματα με φωτογραφίες του κ. Γ.
Χωριανόπουλου και το βίντεο με τίτλο «Potamos Apollonas Naxos» - https://youtu.be/FhnLIX4UcWU)).
III.
Αποκρύπτει
τις σοβαρές αστοχίες και βλάβες, αν όχι την καταστροφή ολόκληρου του
παραλιακού δικτύου αποχέτευσης, εξαιτίας –μεταξύ άλλων- και των «έντονων
και εκτεταμένων σπηλαιώσεων» και την αναγκαιότητα
άμεσης επισκευής (αν όχι ανακατασκευής) του, προκειμένου (α), να μην
εισέρχεται θαλασσινό νερό στο δίκτυο, καταστρέφοντας τις Η/Μ εγκαταστάσεις
& εμποδίζοντας τη βιολογική επεξεργασία και (β), να μη διαρρέουν λύματα
στην κολυμβητική περιοχή του όρμου του Απόλλωνα.
IV.
Αποκρύπτει
τις σοβαρές αστοχίες και βλάβες, αν όχι την καταστροφή της Ε.Ε.Λ. (ΒΙΟ.ΚΑ.)
Απόλλωνα, η ύπαρξη της οποίας εντός του οικισμού απαγορεύεται ρητά
από το Νόμο (παρ.γ, Άρθρο 5, Υ.Δ. Ε1β/221/1965 κ.α.), ενώ είναι πλέον
οφθαλμοφανές ότι, το κτίριο το έχει «αλώσει» η θάλασσα (βλ. σχετικό βίντεο με
τίτλο «Απόλλωνας Νάξου 2015 - Καταστροφές - Θάλασσα στο ΒΙΟΚΑ» - https://youtu.be/vKq4S80eGvU,
συνημμένες φωτογραφίες προσωπικού μου αρχείου), με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος διαρροής βλαβερών ουσιών για το
περιβάλλον και τη Δημόσια Υγεία (βλ. Σχέδιο «Ξενοκράτης» - ΦΕΚ 423/Β/10-04-2003
- σελ.5832-5833).
Λαμβάνοντας υπ’ όψη λοιπόν τα ανωτέρω, αντιλαμβάνεται
ο καθένας ότι, ο Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, έχει υποτιμήσει σημαντικά την έκταση των απαιτούμενων εργασιών στην
περιοχή για την ουσιαστική και διαχρονική επίλυση των σοβαρότερων προβλημάτων
αυτής, τα οποία διογκώθηκαν εξαιτίας της πρόσφατης θεομηνίας.
Επιπλέον, ο Δήμος φαίνεται πως –όχι τυχαία- έχει
επιλέξει την πεπατημένη, «επενδύοντας» για άλλη μία φορά (βλ. προηγούμενη
«επισκευή» 2004, Μελέτη «επισκευής» 2010 του Δ.Λ.Τ. Νάξου, κ.λπ.) στην
ψευτο-επισκευή ορισμένων εκ των προβληματικότατων και εσφαλμένων έργων (π.χ. «επισκευή»
προσήνεμου κυματοθραύστη), τα οποία -όπως και τις προηγούμενες φορές-, θα
«αντέξουν» το πολύ μέχρι την επόμενη θεομηνία και για τα οποία ο Δήμος γνωρίζει
ότι είναι παράνομα έργα, αφού μόλις τον Ιανουάριο 2014 κλήθηκε από την
Κτηματική Υπηρεσία Κυκλάδων να πληρώσει 177.100 € μόνο για την πενταετία 2008 -
2013!
Η Πρόταση –
Λύση
Η κήρυξη λοιπόν της περιοχής του Απόλλωνα σε
κατάσταση «έκτακτης πολιτικής προστασίας» (έκτακτης ανάγκης), είναι μία
ευκαιρία που δυστυχώς από τις ενέργειες που φαίνεται να έχει πραγματοποιήσει
μέχρι σήμερα ο Δήμος, είναι μία… «χαμένη ευκαιρία». Ο Δήμος Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, αν θέλει πραγματικά να βοηθήσει
την ευρύτερη περιοχή του Απόλλωνα και τους κατοίκους της:
·
καταρχάς οφείλει
να λάβει άμεσα όλα τα απαραίτητα μέτρα στην περιοχή του Απόλλωνα,
προκειμένου τους προσεχείς μήνες, να
αποφευχθούν τυχόν ατυχήματα, που είναι πιθανό να θέσουν σε κίνδυνο
ανθρώπινες ζωές και περιουσίες και
·
κατά
δεύτερον, οφείλει να εξασφαλίσει τη
χρηματοδότηση για την οριστική επίλυση των σοβαρότερων προβλημάτων της
περιοχής, πραγματοποιώντας επικαιροποίηση
- αναθεώρηση της τεχνικής έκθεσης και του προϋπολογισμού των ζημιών, με
βάση την οποία κηρύχθηκε η περιοχή σε κατάσταση έκτακτης πολιτικής προστασίας,
υποβάλλοντας «Τεχνικό Φάκελο», ο οποίος θα εγκριθεί αρμοδίως και θα περιλαμβάνει επιπλέον:
1. Το
κόστος μελέτης και κατασκευής ΝΕΟΥ -
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΥ λιμενικού έργου, σε διαφορετική θέση ή και με διαφορετική διεύθυνση
από τον υφιστάμενο – λανθασμένο και κακοκατασκευασμένο κυματοθραύστη, με σκοπό την προστασία της ακτογραμμής
(παραλίας, κρηπιδωμάτων, κτισμάτων κ.λπ.) ολόκληρου
του όρμου, σε συνδυασμό με την προστασία
- ανάδειξη (ξεμπάζωμα) του αρχαίου λιμενικού έργου, για την εξυπηρέτηση των αναγκών της ευρύτερης περιοχής
του Απόλλωνα και με τελικό αποτέλεσμα τη βιώσιμη ανάπτυξή της.
2. Το
κόστος μελέτης και διευθέτησης του
ρέματος (χειμάρρου), στην κύρια κοίτη του (νοτιοανατολικά του όρμου) και
όχι στη δευτερεύουσα (υπερχείλισης) στην οποία ρέει σήμερα.
3. Το
κόστος επισκευής ή ανακατασκευής του
υφιστάμενου κατεστραμμένου παραλιακού δικτύου αποχέτευσης (σωληνώσεις,
αντλιοστάσια πλατείας και ρέματος κ.λπ.).
4. Το
κόστος μελέτης και κατασκευής ΝΕΑΣ
Εγκατάστασης Επεξεργασίας Λυμάτων (ΒΙΟ.ΚΑ.) εκτός του οικισμού και του
θαλάσσιου χώρου, η οποία πιθανώς να μπορεί να εξυπηρετεί και γειτονικές
περιοχές, όπως είχε προταθεί με το υπ’ αριθ. 6658/3165/24-03-2009 έγγραφο της
Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
5. Το
κόστος μελέτης και υλοποίησης της άμεσης,
ασφαλούς και νόμιμης διάθεσης των λυμάτων του οικισμού, μέχρι την
ολοκλήρωση των εργασιών για την προαναφερθείσα νέα Ε.Ε.Λ., σε άλλη νόμιμη θέση.
·
Κατά τρίτον να
προωθήσει τάχιστα τις προβλεπόμενες από το Νόμο διαδικασίες υλοποίησης όλων των
ανωτέρω νέων έργων και
εργασιών (ολοκλήρωση γραμμής Αιγιαλού για ολόκληρο τον οικισμό και τον
όρμο, προκήρυξη δημόσιου διαγωνισμού για νέες μελέτες κ.λπ.), ξεπερνώντας έτσι
το «κώλυμα» που δημιουργούν τα δύο (2) υφιστάμενα, παράνομα και προβληματικά
έργα (ΒΙΟ.ΚΑ., Κυματοθραύστης), τα οποία
–ούτως ή άλλως- δε νομιμοποιούνται και οφείλουν να αντικατασταθούν από
νέα, αντίστοιχα έργα -σε άλλες, κατάλληλες θέσεις-, εκμεταλλευόμενος ταυτόχρονα, τις ευνοϊκές διατάξεις που
αφορούν την κήρυξη του Απόλλωνα Νάξου, σε κατάσταση έκτακτης πολιτικής
προστασίας, για επιτάχυνση των διαδικασιών και εξασφάλιση χρηματοδότησης.
Συνέπειες της Λύσης
Αξίζει εδώ να
σημειωθεί ότι, ο Δήμος μπορεί –αν έχει
τη βούληση- να δρομολογήσει άμεσα τα ανωτέρω έργα και τις αντίστοιχες μελέτες μέσω
της διαδικασίας έκτακτης πολιτικής προστασίας, η οποία αφ’ ενός θα
εξοικονομήσει χρόνο και αφ’ ετέρου θα εξασφαλίσει την απαιτούμενη
χρηματοδότηση. Έτσι:
Α. Με το ΝΕΟ – ανεξάρτητο του υφιστάμενου- λιμενικό έργο:
·
Θα
προστατευθεί ουσιαστικά ολόκληρη η ακτογραμμή του οικισμού του Απόλλωνα (Από
την εκβολή του ρέματος μέχρι και την περιοχή «Καυκάρα»), αφού με μία εμπεριστατωμένη μελέτη, η οποία πρέπει να ανατεθεί με
διαφανείς και νόμιμες διαδικασίες σε εξειδικευμένα και έμπειρα μελετητικά
γραφεία, θα υπάρξει τέτοια δυνατότητα (π.χ. περισσότεροι του ενός
κυματοθραύστες σε κατάλληλες θέσεις).
·
Θα
λειτουργεί η «ζώνη λιμένος», χωρίς
να υποβαθμίζει την κολυμβητική περιοχή του Απόλλωνα, που είναι η
μοναδική αξιοποιήσιμη σε ολόκληρη τη βόρεια Νάξο.
·
Θα δύναται να μελετηθεί το νέο λιμενικό έργο με
επιπλέον σκοπό, να εξυπηρετεί και άλλες δραστηριότητες (π.χ. ύφαλοι
κυματοθραύστες για αθλητικές δραστηριότητες, όπως ιστιοσανίδα, scuba diving κ.λπ.),
επεκτείνοντας έτσι τη διάρκεια της
τουριστικής περιόδου.
·
Θα δοθεί η δυνατότητα
νομιμοποίησης των κρηπιδωμάτων (πλατείας) και διαπλάτυνσης της παραλίας του
Απόλλωνα.
·
Θα αλλάξει νομίμως η θέση της σημερινής γραμμής
αιγιαλού, με αποτέλεσμα τη δυνατότητα
οριστικής νομιμοποίησης των παραλιακών κτισμάτων, μέρος των οποίων βρίσκεται
σήμερα στη ζώνη παραλίας, ενίοτε δε και στη ζώνη παλαιού αιγιαλού.
·
Θα υπάρξει η δυνατότητα (αναλόγως των αναγκών), ο
υφιστάμενος κυματοθραύστης (μόλος) να ανακατασκευαστεί ως προβλήτα σκαφών,
επιτρέποντας αφ’ ενός, την ανανέωση των υδάτων κολύμβησης και την ανεμπόδιστη
χρήση της κολυμβητικής περιοχής και αφ’ ετέρου, την πρόσδεση σκαφών.
·
Θα
υπάρξει η δυνατότητα άρσης φυσικών ογκολίθων από τον υφιστάμενο κυματοθραύστη,
χωρίς τον κίνδυνο καταστροφής του παραλιακού τμήματος του οικισμού, αφού αυτό
θα προστατεύεται από τις ΝΕΕΣ –ανεξάρτητες- λιμενικές κατασκευές που θα έχουν ήδη κατασκευαστεί σε
άλλη θέση (π.χ. βορειότερα του υφιστάμενου μόλου). Σημειώνεται ότι σύμφωνα με
μαρτυρίες γηραιότερων, την περίοδο της χούντας (1970) «ξηλώθηκαν» από το αρχαίο
λιμενικό έργο φυσικοί ογκόλιθοι, οι οποίοι χρησιμοποιήθηκαν στην παράνομη και
αυθαίρετη κατασκευή του σημερινού, προβληματικού – μισοκατεστραμένου μόλου.
·
Θα υπάρξει η δυνατότητα «αναστήλωσης» και ανάδειξης του αρχαίου λιμενικού έργου,
αφ’ ενός από τους φυσικούς ογκόλιθους που προαναφέρθηκαν, αφ’ ετέρου από την
εκβάθυνση του όρμου. Με τον τρόπο αυτό,
προσελκύονται στον Απόλλωνα ακόμα
περισσότεροι επισκέπτες και αναβαθμίζεται πολιτιστικά και οικονομικά ο
οικισμός αλλά και μεγάλο μέρος της Βόρειας Νάξου. Εφ’ όσον μάλιστα το νέο
λιμενικό έργο, αναδεικνύει το αρχαίο, όχι μόνο δε θα σταθούν εμπόδιο οι
Αρχαιολογικές Υπηρεσίες στην υλοποίησή του έργου, αλλά αντίθετα, θα είναι
πιθανό να εξασφαλισθεί μία επιπλέον πηγή χρηματοδότησης του νέου λιμενικού
έργου (Υπ. Πολιτισμού).
Β. Με τη διευθέτηση και την εκτροπή του ρέματος σε
συνδυασμό με το νέο λιμενικό έργο:
·
Θα λυθεί οριστικά το πρόβλημα του «μπαζώματος»
του όρμου.
·
Θα περιορισθεί σημαντικά η επιβάρυνση της
ποιότητας των υδάτων κολύμβησης, από τις φερτές ύλες που σήμερα εγκλωβίζονται
εντός του όρμου.
·
Δε θα υπάρχει πλέον ναυτιλιακός κίνδυνος.
·
Προφανώς θα
εξοικονομηθούν διαχρονικά, τα χρήματα
από «συστηματικές εκβαθύνσεις» που πλέον δε θα είναι απαραίτητες.
·
Θα εξαλειφθεί
παντελώς ο «αποκλεισμός» επικοινωνίας με τον υπόλοιπο οικισμό ή και ο κίνδυνος
πλημμύρας των κτισμάτων της περιοχής του ρέματος (κατοικίες & ξενοδοχείο).
·
Θα είναι δυνατή
ακόμα και η νομιμοποίηση των αυθαιρεσιών – παρανομιών στην περιοχή εκβολής
(«δέλτα») του χειμάρρου.
·
Θα προκύψουν νόμιμοι και ασφαλείς ελεύθεροι χώροι για τις αναγκαίες χρήσεις του οικισμού
(π.χ. χώροι στάθμευσης, γήπεδα κ.λπ.)
Γ. Με την επισκευή του
παραλιακού αποχετευτικού δικτύου (σωληνώσεις – αντλιοστάσια πλατείας &
ρέματος):
·
Θα εξαλειφθεί η διαρροή βλαβερών ουσιών στο
περιβάλλον, βελτιώνοντας ταυτόχρονα τα κολυμβητικά ύδατα της περιοχής και
διασφαλίζοντας τη Δημόσια Υγεία.
·
Δε θα εισρέει θαλασσινό νερό στο δίκτυο της
αποχέτευσης (και την Ε.Ε.Λ.), μειώνοντας
σημαντικά τη σημερινή πλασματική ποσότητα εισερχόμενων λυμάτων, καθιστώντας
έτσι τεχνικά και οικονομικά εφικτό, οποιονδήποτε νόμιμο τρόπο διάθεσής τους, ακόμη και αυτόν της προσωρινής μεταφοράς των
λυμάτων με βυτία σε νόμιμο αποδέκτη.
·
Θα αποτραπούν μελλοντικές καταστροφές Η/Μ
εξοπλισμού (αντλίες κ.λπ.), οι οποίες μέχρι σήμερα, εξαιτίας της εισροής του
θαλασσινού νερού, είναι τακτικό φαινόμενο, επιβαρύνοντας οικονομικά το Δήμο και
τους χρήστες της αποχέτευσης.
·
Θα επιτρέψουν σε οποιαδήποτε μελλοντική Ε.Ε.Λ.
να επεξεργάζεται βιολογικά τα λύματα, γεγονός που δε συμβαίνει σήμερα, εξ’
αιτίας της παρουσίας θαλασσινού νερού στην Ε.Ε.Λ. (ΒΙΟ.ΚΑ.).
Δ. Με την κατασκευή νέας Ε.Ε.Λ. (ΒΙΟ.ΚΑ.) σε άλλη θέση:
·
Θα παύσει οριστικά η υποβάθμιση και η ρύπανση
του Περιβάλλοντος και η διακινδύνευση της Δημόσιας Υγείας, που δυστυχώς συντελούνται
συστηματικά μέχρι σήμερα.
·
Θα βελτιωθεί εξαιρετικά, η ποιότητα υδάτων της
κολυμβητικής περιοχής του Απόλλωνα.
·
Θα εξαλειφθεί η όχληση (δυσοσμία, λύματα,
βυτιοφόρα, συνεργεία «συντήρησης» βιολογικού κ.λπ.) που δυστυχώς μέχρι σήμερα
επιβαρύνει το κεντρικότερο και πιο τουριστικό τμήμα του οικισμού, (αφετηρία
τουριστικών λεωφορείων, καταστήματα, πλατεία κ.λπ.).
·
Θα δοθεί η δυνατότητα «επανεκκίνησης» -
ανάπτυξης της οικιστικής περιοχής γύρω από τον σημερινό παράνομο ΒΙΟ.ΚΑ., η
οποία μέχρι σήμερα φθίνει λόγω της ύπαρξης αυτής της οχλούσας – επικίνδυνης για
τη Δημόσια Υγεία και το Περιβάλλον, εγκατάστασης.
·
Δίνεται η δυνατότητα στη μελέτη της νέας,
νόμιμης Ε.Ε.Λ. μακριά από τον οικισμό, να συμπεριληφθούν και άλλες γειτονικές
περιοχές του Απόλλωνα, οι οποίες έχουν και αυτές, άλυτο το αποχετευτικό τους
πρόβλημα.
·
Εφόσον προβλεφθεί η εξυπηρέτηση και άλλων
περιοχών εκτός του Απόλλωνα (όπως άλλωστε είχε προταθεί το 2009 από την
Περιφέρεια), θα υπάρξει ομαλότερη λειτουργία της νέας Ε.Ε.Λ. (μικρότερη
διακύμανση πληθυσμού – ποσότητας λυμάτων) και ταυτόχρονα, θα μειωθεί σημαντικά
το κόστος λειτουργίας - χρήσης της αποχέτευσης.
Προβληματισμοί – «Εμπόδια» στη Λύση
Λαμβάνοντας υπ’ όψη όλα τα ανωτέρω, οι μόνιμοι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής του Απόλλωνα και όσοι
άλλοι ισχυρίζονται πως ενδιαφέρονται πραγματικά για αυτήν, θα πρέπει να σκεφτούν καλά πριν
αποφασίσουν:
i.
Θέλουν να πραγματοποιηθούν παράνομες
προχειροδουλειές – όπως γινόταν από το 1970 μέχρι σήμερα – οι οποίες θα είναι
αμφίβολο αν θα αντέξουν μέχρι τον επόμενο χειμώνα και σε λίγο καιρό να αγωνιούν
ξανά για τον τόπο και την περιουσία τους και να τους λένε επιπλέον ότι «…το
2015 “ρίξαμε” 400.000 Ευρώ στον τόπο σας...δεν έχει άλλα»;
Ή προτιμούν να γίνουν σωστά έργα που θα θέσουν τις βάσεις ώστε, ο Απόλλωνας
και η ευρύτερη περιοχή του, να βρεθούν σε τροχιά ανάπτυξης για τις επόμενες
δεκαετίες, με το μικρό τίμημα να υπάρξει η πιθανότητα το φετινό
καλοκαίρι, τα ιδιωτικά οχήματα να μη σταθμεύουν, αλλά απλώς να διασχίζουν την
πλατεία, εξασφαλίζοντας έτσι ασφαλή χώρο ελιγμών των λεωφορείων;
ii.
Θέλουν τις μελέτες για νέο ΒΙΟ.ΚΑ. και νέο
λιμενικό έργο, να τις συντάξουν - υλοποιήσουν οι μελετητές, οι εργολάβοι και οι
λοιποί «παράγοντες» που ευθύνονται, για την κατασκευή και τη μέχρι σήμερα διατήρηση
(α), του προβληματικού (και παράνομου) ΒΙΟ.ΚΑ. και (β), του προβληματικού και
μισοκατεστραμμένου -δεν άντεξε ούτε μία πενταετία!- κυματοθραύστη; Θέλουν μήπως να τις συντάξουν και να τις
εγκρίνουν αυτοί, που ευθύνονται για την τεχνικά ελλιπή και εσφαλμένη μελέτη του
αλιευτικού καταφυγίου, η οποία –μεταξύ άλλων- προέβλεπε επέκταση του σημερινού προβληματικού
και μισοκατεστραμμένου κυματοθραύστη;
Ή προτιμούν να διεξαχθεί άμεσα δημόσιος ανοιχτός διαγωνισμός, για εξ’
αρχής νέα μελέτη λιμενικού έργου προστασίας όλης της ακτογραμμής, με ταυτόχρονη
ανάδειξη του αρχαίου μνημείου και εξυπηρέτηση των λοιπών αναγκών της ευρύτερης περιοχής
(κολύμβηση, ελλιμενισμός μικρών σκαφών κ.λπ.), την οποία θα αναλάβουν εξειδικευμένα
& έμπειρα μελετητικά γραφεία με αντικειμενικές και διαφανείς διαδικασίες;
iii.
Θέλουν τον ΒΙΟ.ΚΑ. να συνεχίσει να βρίσκεται
σε ένα από τα κεντρικότερα σημεία του χωριού και μάλιστα χωρίς να επιτρέπεται, αμαυρώνοντας
την εικόνα της παραλίας και των καταστημάτων;
Ή προτιμούν νέο ΒΙΟ.ΚΑ., εκτός του οικισμού, που θα εξυπηρετεί
περισσότερους, θα λειτουργεί σωστά και η χρήση του θα κοστίζει σε όλους
λιγότερο;
iv.
Θέλουν να συνεχίσουν κάθε τόσο να «εκλιπαρούν»
το Δήμο να βρει χρήματα για να «ξεμπαζώνει» τον όρμο, από τις φερτές ύλες του
χειμάρρου;
Ή
προτιμούν την οριστική διευθέτηση του ρέματος και…του «θέματος»;
Ορισμένοι κάτοικοι και παραθεριστές, ένας εκ των
οποίων είμαι και εγώ, αγωνίζονται
χρόνια τώρα εμπράκτως, για έναν καλύτερο Απόλλωνα και μία πιο «ζωντανή» βόρεια
Νάξο, όπως περιγράφεται παραπάνω. Δυστυχώς όμως οι παράνομες και
αδιαφανείς διαδικασίες στην ανάθεση μελετών και κατασκευής έργων, καθώς και η ατελέσφορη και
παράνομη συντήρηση αυτών των κακοκατασκευασμένων έργων, φαίνεται πως είναι
πολύ «επικερδής» για ορισμένους…
·
Αυτοί είναι που εκμεταλλεύονται συστηματικά τη
δικαιολογημένη και απόλυτα σεβαστή «αγωνία» του μονίμου κατοίκου για το «αν θα
δουλέψει και αυτό το καλοκαίρι», θέτοντάς του το απαράδεκτο δίλημμα: «…ή έργα
της αρπαχτής ή τίποτα», εξασφαλίζοντας έτσι την omerta του ιδίου, των φίλων του και
συγγενών του.
·
Αυτοί είναι που βλέπουν την κήρυξη σε κατάσταση
έκτακτης πολιτικής προστασίας, όχι σαν ευκαιρία άρσης - επίλυσης των σοβαρότατων
προβλημάτων της περιοχής, αλλά σαν «ευκαιρία διαχείρισης» περίπου 400.000 €.
·
Αυτοί είναι που δεν επιθυμούν σωστή καταγραφή των προβλημάτων, των ζημιών και των
αιτίων που τις προκαλούν, γιατί τότε θα υπάρχει, αφ’ ενός αυστηρότερος
έλεγχος από την κεντρική διοίκηση, της ποιότητας των μελετών και των κατασκευών
και αφ’ ετέρου, ορθολογική και διαφανής διαχείριση των πιστώσεων.
·
Αυτοί είναι που –προκειμένου να μην κάνουν
τίποτα ουσιαστικό στον Απόλλωνα- θα σπεύσουν να πουν ψευδώς και ατεκμηρίωτα
ότι, όλα τα παραπάνω «δε γίνονται» γιατί είτε «κοστίζουν», είτε «θα πάρουν πολύ
χρόνο», αποκρύπτοντας πως η κατάσταση
έκτακτης ανάγκης «λύνει» με τον καλύτερο τρόπο και τα δύο αυτά ζητήματα.
·
Αυτοί είναι που το 2004, υπερηφανεύονταν στα
τοπικά ΜΜΕ, για τις παράνομες «επισκευές» του ΒΙΟ.ΚΑ. κόστους περίπου 300.000
Ευρώ (!!!), οι οποίες εδώ και χρόνια έχουν αποδειχθεί «κάλπικες».
·
Αυτοί είναι που το 2010, χωρίς να υπάρξει καμία καταγγελία, εγκατέλειψαν τις
προσπάθειες επισκευής των υποσκαφών των κρηπιδωμάτων, απλώς επειδή ενημερώθηκαν
εγγράφως από τουλάχιστον τρεις κεντρικές Δημόσιες Υπηρεσίες ότι δε θα τους το
επιτρέψουν, λόγω του παράνομου των υφιστάμενων έργων.
·
Αυτοί είναι που εδώ και 20 χρόνια δαπανούν
παρανόμως εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ σε δήθεν «επισκευές - συντηρήσεις» του
ΒΙΟ.ΚΑ., ενώ γνωρίζουν ότι όλα καταστρέφονται αμέσως από τη θάλασσα.
·
Αυτοί είναι που θέλουν και σήμερα να δαπανήσουν
παρανόμως εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για να ψευτο-επισκευάσουν τον προβληματικό,
παράνομο κυματοθραύστη, ενώ γνωρίζουν ότι -ούτως ή άλλως- ουδέποτε εξυπηρέτησε
σωστά το σκοπό κατασκευής του και σε μικρό χρονικό διάστημα θα καταστραφεί ξανά
(όπως το 1970), εξ’ αιτίας της εσφαλμένης θέσης του και διεύθυνσής του.
·
Αυτοί είναι που άλλοτε στα κρυφά και άλλοτε στα
φανερά, «δαιμονοποιούν» όσους καταγγέλουν και όσους αποκαλύπτουν τις άστοχες ενέργειές τους και
τις πραγματικές προθέσεις τους ενάντια στα χωριά μας. Με τη «δαιμονοποίηση»,
προσπαθούν να κρύψουν το γεγονός ότι, οι ίδιοι, ουδόλως ενδιαφέρονται για ορθολογικές
τεχνικές λύσεις, με σκοπό την ουσιαστική ανάπτυξη της Βόρειας Νάξου.
·
Αυτοί είναι που τον Ιανουάριο 2014, έσπειραν τον τρόμο στους συμπατριώτες
μου (Ναξιώτες & Αθηναίους) μιλώντας για «αναγκαστική κατεδάφιση εντός μηνός
(!!!)» όλου του παραλιακού τμήματος του χωριού με τα παράνομα έργα, δήθεν εξ’
αιτίας μου !!! Ένα μήνα αργότερα είχαν ήδη διαψευστεί, αφού όλα ήταν (και
είναι) στη «θέση» τους, αποκαλύπτοντας ότι στην πραγματικότητα σκοπός της
αναστάτωσης του κόσμου ήταν να διχάσουν την κοινωνία και να στρέψουν μεγάλο
μέρος της, ενάντια σε όσους επιθυμούν την άρση των προβληματικών και παράνομων
αυτών έργων (ΒΙΟ.ΚΑ., κυματοθραύστης), με απώτερο στόχο τους, τον κοινωνικό
κανιβαλισμό ή έστω τον εκφοβισμό μου προκειμένου εγώ ή και όποιοι άλλοι
συμπολίτες μου, να μην ασκούμε τα νόμιμα και συνταγματικά κατοχυρωμένα
δικαιώματά μας. Έτσι «εξασφάλισαν» ότι ο Απόλλωνας θα μείνει «ως έχει».
·
Αυτοί είναι που τις τελευταίες ημέρες,
προσπαθούν να με στοχοποιήσουν, διαστρεβλώνοντας για άλλη μια φορά τις απόψεις
μου, τις προθέσεις μου και κάθε νόμιμη ενέργειά μου.
Η κήρυξη λοιπόν του Απόλλωνα σε κατάσταση έκτακτης
πολιτικής προστασίας, είναι μία τεράστια
ευκαιρία όλων μας, συμπεριλαμβανομένου
και του Δήμου, να απαλλαγούμε, όχι μόνο από τα παράνομα και κυρίως προβληματικά
έργα, αλλά και από όσους «ωφελούνται» από την παράνομη διατήρησή τους. Σημειώνεται
ότι, -σύμφωνα με το Νόμο και εφόσον απαιτείται- η κήρυξη σε κατάσταση έκτακτης πολιτικής
προστασίας, μπορεί να παρατείνεται, μέχρι να αντιμετωπισθούν οριστικά
οι αιτίες που προκάλεσαν τις καταστροφές. Είναι στο χέρι όλων μας λοιπόν, και ιδιαιτέρως του
Δήμου Νάξου & Μικρών Κυκλάδων, να μην επιτρέψουμε να μετατραπεί
αυτή η ευκαιρία σε παράνομο οικονομικό/προσωπικό όφελος ορισμένων, εις βάρος της
επίλυσης των προβλημάτων του τόπου μας.
Μάρτιος 2015
|
Λεβογιάννης Νίκος Αντ.
Πολιτικός Μηχανικός Ε.Μ.Π.
|
Δεν υπάρχουν σχόλια :
Δημοσίευση σχολίου