Παρασκευή, 26 Μαΐου 2017

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ Ν. ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΥ ΣΤΗΝ ΚΥΚΛΑΔΙΚΗ

"Ψηλά στην ατζέντα του υπουργείου μας και πρωταρχική προτεραιότητά μας το ακτοπλοϊκό και η υγεία στα νησιά"
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟΝ ΓΙΑΝΝΗ ΒΛΑΧΑΚΗ
«Είναι πολύ σημαντικό να βλέπεις τα προβλήματα από κοντά και όχι από τα γραφεία του Πειραιά και της Αθήνας, και να μπορείς με αυτόν τον τρόπο να δίνεις λύσεις, έστω και μικρές, οι οποίες όμως πολλές φορές μπορούν να αφορούν τις ζωές πολλών ανθρώπων… (…) Ο βασικός λόγος που βρίσκομαι σήμερα (σ.σ.: χτες) εδώ, είναι η ημερίδα για το..... Ακτοπλοϊκό. Όμως, ο ουσιαστικός λόγος είναι ότι το χαρτοφυλάκιο της Νησιωτικής Πολιτικής που έχω, με υποχρεώνει να βρίσκομαι σε όλα τα νησιά, να βλέπω τα προβλήματα της Νησιωτικότητας και στη συνέχεια να μεταφέρω την αγωνία των νησιωτών στην κεντρική κυβέρνηση, για να μπορέσουμε να επιλύσουμε τα σημαντικά προβλήματα που έχουν τα νησιά μας», δηλώνει στην «Κ», ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, βουλευτής Δωδεκανήσου, Νεκτάριος Σαντορινιός…




Ο τρόπος μετάβασης-μετακίνησης...

Κατά την διάρκεια της συνομιλίας μας με τον κ. Σαντορινιό, είχαμε την ευκαιρία να σταχυολογήσουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις και σχόλιά του:

-«Το πιο σημαντικό θέμα είναι να βελτιώσουμε στο σύνολό της την ποιότητα ζωής των κατοίκων των νησιών μας. Και όπως ξέρουμε όλοι, αυτό που συζητάνε οι κάτοικοι στα νησιά μας, και ιδιαίτερα στα μικρά νησιά, είναι το Ακτοπλοϊκό και η Υγεία. Σ’ αυτή την κατεύθυνση λοιπόν έχουμε αναθέσει και στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου και στο Πολυτεχνείο -σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο-, να αναζητήσουν τους τρόπους με τους οποίους θα μπορέσουμε να βελτιώσουμε το ακτοπλοϊκό δίκτυο αλλά και το θεσμικό πλαίσιο που διέπει την Ακτοπλοΐα. Έχουμε, παράλληλα, συστήσει ομάδες για συντονισμένες μεταφορές στο Αιγαίο, αλλά και ταυτόχρονα σε όλα τα νησιά μας συνολικά, όχι μόνο στα αιγαιοπελαγίτικα νησιά, τη δυνατότητα να έχουμε μια καλύτερη πρόσβαση μέσω φθηνότερων τρόπων μετάβασης-μετακίνησης των νησιωτών και ταυτόχρονα έχουμε μια καλύτερη συνεργασία και με το Υπουργείο Υγείας και με το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας προκειμένου να αντιμετωπίσουμε ιδιαίτερα στα πολύ μικρά νησιά τα προβλήματα υγείας που υπάρχουν.»

-«Η υπόθεση των υδατοδρομίων που μου λέτε, δεν είναι καθόλου βραχυκυκλωμένη. Το νομοθετικό πλαίσιο που υπάρχει σήμερα, κατά γενική ομολογία, δεν εξυπηρετεί τα υδατοδρόμια. Το νομοθετικό πλαίσιο που φέρνουμε έχει συζητηθεί και με τους αρμόδιους και συναρμόδιους φορείς και στο πλαίσιο δημόσιας διαβούλευσης μάλιστα, όμως πρέπει να γίνουνε κάποιες μικρές αλλαγές και τροποποιήσεις κατά την υπόδειξη και της Γενικής Διεύθυνσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προκειμένου το νέο νομοθετικό πλαίσιο να δίνει λύσεις μια και καλή στα προβλήματα, προκειμένου να μη μπλέξουμε μέσα σε ένα κυκεώνα, ο οποίος θα δημιουργήσει και σύγχυση και άλλα προβλήματα. Επομένως, είναι καλύτερο να περιμένει κανείς έστω και ένα μήνα παραπάνω προκειμένου να αποκτήσει ένα σοβαρό θεσμικό πλαίσιο, από το να κάνει μια προχειροδουλειά που θα δημιουργήσει σε κάθε περίπτωση προβλήματα. Πιστεύω ότι το όλο θέμα θα κλείσει σε εύλογο χρονικό διάστημα.»

-«Έχουμε βάλει σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα την προμήθεια τεσσάρων σκαφών για το Αιγαίο. Θα είναι διαμορφωμένα να παρέχουν τις βασικές πρώτες βοήθειες και θα είναι υπό την επιχειρησιακή λειτουργία του Λιμενικού. Το πλήρωμα θα είναι λιμενικοί και θα επιβαίνουν επίσης διασώστες και γιατροί του ΕΚΑΒ. Τα 4 σκάφη κοστίζουν περίπου 1,5 εκατομμύριο ευρώ και μέχρι το τέλος του χρόνου θα έχουμε προχωρήσει στην αγορά τους. Στόχος το 2018 να είναι στην Ελλάδα.»

-«Στόχος είναι η αλλαγή πολλών από τα προβλήματα και τις αγκυλώσεις που υπάρχουν στο υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο. Πολλές φορές οι δρομολογιακές γραμμές δεν ορίζονται με γνώμονα το συμφέρον των νησιών αλλά με γνώμονα το συμφέρον των ναυτιλιακών εταιρειών. Παράλληλα θέλω οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να είναι κερδοφόρες και υγιείς. Όμως δεν μπορεί να παίζονται επιχειρηματικά παιχνίδια με την πρόσβαση των νησιών. Διευκρινίζω ότι δεν αναφέρομαι στο σύνολο των ακτοπλόων οι οποίοι νοιάζονται για τα νησιά. Υπάρχουν περιπτώσεις που τα επιχειρηματικά παιχνίδια ξεφεύγουν. Κυρίως σε τοπικές γραμμές. Δηλαδή κάποιες "άγονες" γραμμές δεν είναι ακριβώς "άγονες" αλλά επιδιώκεται να μην προσεγγίζονται για να φαίνονται μη εμπορικές και επομένως να χρηματοδοτηθούν. Έχει εκτοξευτεί, σχεδόν έχει δεκαπλασιαστεί το κόστος των άγονων γραμμών από τότε που εφαρμόστηκε ο νόμος 2932/2001, και είναι ευρωπαϊκή οδηγία. Πρέπει όμως σε έναν βαθμό να πείσουμε και την ευρωπαϊκή επιτροπή ότι κάποια πράγματα στη νησιωτικότητα δεν μπορούν να εφαρμόζονται. Δεν μπορεί να εφαρμόζεται απόλυτα ο ανταγωνισμός, γιατί υπάρχουν συνθήκες ολιγοπωλίου.»

-Τα κυρίαρχα ζητήματα, ιδιαίτερα στα μικρά νησιά, είναι όπως λένε οι κάτοικοι, η Υγεία και το ακτοπλοϊκό. Αυτά βέβαια από πίσω έχουν άλλα ζητήματα. Είναι οι αναπτυκτικές πολιτικές που μπορεί να έχει ένα νησί, οι θέσεις εργασίας, η πρόσβαση σε υπηρεσίες, η εκπαίδευση κ.ά. Όλα αυτά είναι ζητήματα στα οποία πρέπει να δοθούν λύσεις, και δεν είναι εύκολο αυτό. Πολλές φορές θα έλεγα ότι είναι και ανέφικτο. Βασικοί στόχοι μας είναι να βελτιώσουμε την πρόσβαση των κατοίκων. Να αναιρέσουμε όσο μπορούμε το πρόβλημα της απομόνωσης. Να έχουν υδατική αυτονομία τα νησιά. Να αλλάξει το ακτοπλοϊκό δίκτυο.»




Οι πρωτοβουλίες για τα υδατοδρόμια…




Ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στάθηκε ιδιαίτερα στο ζήτημα του νομοθετικού πλαισίου, που ολοκληρώνεται, για την λειτουργία των υδατοδρομίων και εξήγησε τις πρωτοβουλίες που έχει λάβει ο ίδιος για την ταχύτερη έγκριση των σχετικών μελετών. Και απαντώντας στον Περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου για τα υδατοδρόμια, υπογράμμισε: «Δηλώσεις όπως αυτές που είδαν το φως της δημοσιότητας δεν βοηθούν σε τίποτα αναφορικά με την προώθηση της λειτουργίας των υδατοδρομίων. Θεωρούσα και θεωρώ ότι με τον κ. Χατζημάρκο βρισκόμαστε στην ίδια πλευρά. Εγώ δεν ψάχνω για εχθρούς αλλά για συνεργάτες».

Οι χαρακτηριστικότερες δηλώσεις του κ. Σαντορινιού για το εν λόγω θέμα, είναι οι ακόλουθες:

-Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα το Υφυπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ασχολήθηκα στενά με το ζήτημα των υδατοδρομίων, φροντίζοντας να ολοκληρωθούν οι εγκρίσεις προγραμματικών συμβάσεων που εκκρεμούσαν τόσο από τις υπηρεσίες του ΥΝΑΝΠ, όσο και από το Γενικό Επιτελείο Ναυτικού και οι οποίες προϋπόθεταν συγκεκριμένες διοικητικές διαδικασίες.

-Αυτή τη στιγμή προσπαθούμε, σε συνεργασία με το Υπουργείο Μεταφορών, για την προετοιμασία του νομοσχεδίου που θέτει το πλαίσιο για την λειτουργία των υδατοδρομίων. Το νομοσχέδιο έχει ολοκληρωθεί και έχει ήδη σταλεί για έγκριση στην αρμόδια Ευρωπαϊκή Επιτροπή (DG MOVE) η οποία και μας έχει αποστείλει τις παρατηρήσεις της. Τις επόμενες μέρες αναμένεται να λάβει χώρα σύσκεψη, όπου μαζί με το Υπ. Μεταφορών, θα απαντήσουμε στα σχόλια της Επιτροπής, σχετικά με τα όποια ζητήματα έχουν τεθεί και αφορούν αρμοδιότητες του ΥΝΑΝΠ. Έτσι ολοκληρώνεται και ουσιαστικά η διαδικασία κατάρτισης του νομοσχεδίου και ανοίγει ο δρόμος για την κατάθεσή του στη Βουλή. Αυτή είναι μια τυπική διαδικασία που ακολουθεί κάθε νομοθετικό έργο της Κυβέρνησης.

-Αξίζει να επαναλάβω, ότι βούληση του Υπουργείου μας και δική μου προσωπικά είναι να διαμορφώσουμε ένα δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών για τα νησιά μας. Τα υδροπλάνα μπορούν να είναι μέρος αυτού του δικτύου για αυτό το λόγο και έχουμε καταβάλει τόσες πολλές προσπάθειες σαν Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτική.

-Χωρίς να τρέφουμε αυταπάτες και με μεγάλες προσπάθειες να ανατραπούν αρνητικά δεδομένα χρόνων, συμπλήρωσε, η καθιέρωση και λειτουργία του χαρτοφυλακίου νησιωτικής πολιτικής στο Υπουργείο Ναυτιλίας, πιστεύουμε ότι μπορεί να φέρει αποτελέσματα.

-Εμείς θεωρούμε ότι τα νησιά είναι πλούτος για τη χώρα μας. Είμαστε περήφανοι για τα νησιά μας, η νησιωτικότητα είναι στοιχείο της εθνικής μας ταυτότητας και πρέπει να το προασπίσουμε με κάθε τρόπο.



Έμπρακτη στήριξη των νησιών… / Το πρόγραμμα της Μονάδας Οργανώσεως της Διαχειρίσεως Αναπτυκτικών Προγραμμάτων




-«Θεωρώ ως ουσιαστική παρέμβαση τον σχεδιασμό και την πραγματοποίηση του προγράμματος «μονάδα υλοποίησης έργων μικρών νησιών». Μέσω του συντονισμού τεσσάρων Υπουργείων, του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, του Εσωτερικών, του Υποδομών και Μεταφορών και του Οικονομίας και Ανάπτυξης, με εκτελεστικούς βραχίονες την ΜΟΔ και την ΕΕΤΑΑ, υπογράμμισε, συγκεντρώνουμε τις ανάγκες των νησιών και βοηθάμε στην υλοποίησή τους.»

-«Επιλύουμε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μικροί νησιωτικοί Δήμοι κυρίως λόγω της υποστελέχωσης των τεχνικών υπηρεσιών και βοηθάμε μέχρι την τελική παράδοση του έργου στους νησιώτες. Άξιο αναφοράς, είπε τέλος ο Υφυπουργός, είναι ότι ενώ στο παρελθόν παρόμοια προσπάθεια στήριξης των προσπαθειών των μικρών ΟΤΑ έγινε και από την Εγνατία, παρόλα αυτά οι Δήμοι χρεώνονταν με κόμιστρο της εταιρείας 5%. Το πρόγραμμα «μονάδα υλοποίησης έργων μικρών νησιών» είναι προσφερόμενο εντελώς δωρεάν στους Δήμους.»

-Για την ενίσχυση των νησιωτικών ΟΤΑ: «Το Υπουργείο Εσωτερικών και ο Υπουργός κ. Σκουρλέτης ανακοίνωσε πρόσφατα, τόνισε ο Νεκτάριος Σαντορινιός, απόφαση για πρόσληψη προσωπικού στους μικρούς νησιωτικούς Δήμους, γεγονός που θα ενισχύσει την νησιωτική Τ.Α και τις προσφερόμενες στους νησιώτες υπηρεσίες.»

-Ανάπτυξη για τα νησιά και τους νησιώτες: «Η Κυβέρνηση, σε αντίθεση, λοιπόν, όπως εξήγησε στην δευτερολογία του ο Νεκτάριος Σαντορινιός, με τα προηγούμενα αναπτυξιακά προγράμματα που ήταν μόνο κενές εξαγγελίες και δεν απορρίφθηκαν τελικά τα κονδύλια, ανακοίνωσε το Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Βορείου και Νοτίου Αιγαίου, όπου χορηγούνται συνολικά 50 εκ ευρώ- και αν υπάρξει απορρόφηση θα δοθούν και επιπλέον χρήματα- από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, από εθνικούς δηλαδή πόρους, μια στρατηγική μας επιλογή. Και επειδή ακούω πολλά σχόλια, είπε χαρακτηριστικά, θέλω να θυμίσω ότι η Κυβέρνηση Σαμαρά- Βενιζέλου, το 2015, είχε δώσει κατά την ανακατανομή του ΠΔΕ Νοτίου Αιγαίου το «αστρονομικό ποσό» του 1,5 εκατομμυρίου ευρώ, το οποίο και εξαντλήθηκε τον Μάρτη, ενώ η δική μας Κυβέρνηση, προχώρησε σε αναδιανομή του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και έφτασε τελικά να δώσει 11 εκατομμύρια στο τέλος του 2015.»

-Για την Υγεία: «Έχουμε ενισχύσει την Υγεία στα νησιά μας, προκηρύσσοντας θέσεις αγροτικών ιατρών, δίνοντας οικονομικά κίνητρα- 400 ευρώ και επιπλέον 450 ευρώ από τις Περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου, Βόρειου Αιγαίου, Ιονίων Νήσων οι Περιφέρειες και το έκαναν οι Περιφέρειες- στους αγροτικούς γιατρούς για να στελεχώσουν τις δομές υγείας των απομακρυσμένων περιοχών, θεσμοθετώντας κίνητρα μετάθεσης για τους ειδικευμένους γιατρούς που υπηρετούν σε μικρά νησιά. Και για την κάλυψη των έκτακτων αναγκών των δομών Υγείας των νησιών, ως προσωρινή λύση, δίνουμε τη δυνατότητα σε οπλίτες γιατρούς, οι οποίοι υπηρετούν τη θητεία τους, να κάνουν μέρος του αγροτικού τους.»

Για την Ψηφιακή Κάλυψη: «Ένα πολύ σημαντικό πρόβλημα, που μπορεί να μην το φαντάζεται καν ο κάτοικος των αστικών κέντρων, είναι το γεγονός της έλλειψης πρόσβασης των νησιωτών από την ελληνική ενημέρωση. Η Digea δεν έφτασε ποτέ σε κάποια νησιά του Αιγαίου, είπε με έμφαση, διότι κάποιοι φροντίσανε με τα νομοθετήματά τους, να εξυπηρετηθεί η Digea, αλλά όχι η χώρα και όχι τα νησιά. Η αλήθεια είναι ότι το σήμα της Digea καλύπτει μόνο το 60% της επικράτειας και αυτό το 40% που δεν καλύπτεται είναι τα μικρά μας νησιά.»

-«Η δική μας Κυβέρνηση και το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σε συνεργασία με το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, φροντίσαμε με μια κοινή υπουργική απόφαση, η οποία θα υπογραφεί μέχρι το τέλος του μήνα, να ενισχύσουμε τα νοικοκυριά των μικρών νησιών με τη δυνατότητα να έχουν δωρεάν δορυφορική τηλεόραση.»

-Για την αλλαγή του ακτοπλοϊκού χάρτη: «Γνωρίζουμε πολύ καλά ότι το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει αυτή τη στιγμή στα νησιά μας είναι το ακτοπλοϊκό. Αν και τα τελευταία δυο χρόνια, κατά ομολογία των Δημάρχων, η ακτοπλοϊκή πρόσβαση από και προς τα νησιά έχει βελτιωθεί αισθητά, εντούτοις εμείς, είπε, σαν Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αναλάβαμε πρωτοβουλίες για την αναβάθμισή του. Άμεσα, εξήγησε, επικοινωνήσαμε με όλους τους νησιωτικούς Δήμους και ζητήσαμε τις προτάσεις τους για την ενίσχυση των ακτοπλοϊκών τους συνδέσεων. Μέσα από αυτές τις προτάσεις, πρόσθεσε, ήδη έχουμε καταλήξει σε συμπεράσματα και θα προχωρήσουμε σε κάποιες άμεσες ενέργειες παρέμβασης και αλλαγής των δρομολογίων, προκειμένου να υπάρξει καλύτερη ακτοπλοϊκή συγκοινωνία. Επίσης, τόνισε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με δεδομένο ότι υπάρχει ένας δρομολογιακός νόμος, ο 2932/2001 που και στην φιλοσοφία του αλλά και στην ουσία του έχει ξεπεραστεί, ιδρύσαμε μια επιτροπή αναθεώρησής του που θα λειτουργήσει άμεσα με συμμετοχή των τοπικών φορέων, εκπροσώπους από τις περιφέρειες και τους δήμους, με το σκοπό της αποτελεσματικότερης και προς όφελος του Δημοσίου συμφέροντος ανάθεσης των δρομολογίων της ακτοπλοΐας. Τέλος, στο νομοσχέδιο του Υπουργείου Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, με ειδική ρύθμιση δημιουργούμε μια επιτροπή, η οποία θα εξετάσει το συνδυασμό των μεταφορών, αεροπορικών και ακτοπλοϊκών που εξυπηρετούν τα νησιά μας, προκειμένου να βελτιώσουμε και να συντονίσουμε αυτούς τους δύο τρόπους συγκοινωνίας.»

-«Η Νάξος, που επισκέπτομαι για πρώτη φορά, είναι υπόδειγμα ανάπτυξης για τον αιγιακό χώρο και ιδιαίτερα για την Περιφέρεια Ν. Αιγαίου, διότι έχει καταφέρει να έχει πρωτογενή, δευτερογενή και τριτογενή τομέα σε καλό ποσοστό σε σχέση με τα υπόλοιπα νησιά που εξαρτώνται από τον τριτογενή τομέα.»

-«Στο περιθώριο της ημερίδας για το Ακτοπλοϊκό, είχα την ευκαιρία να συνομιλήσω με τον αντιδήμαρχο Νάξου, Δημήτρη Λιανό, όπου συζητήσαμε τα βασικά προβλήματα της Νάξου, τον δήμαρχο Αμοργού, Νίκο Φωστιέρη, τον δήμαρχο Πάρου, Μάρκο Κωβαίο κ.ά.»

-«Στο Κουφονήσι, χτες (σ.σ.: προχτές), είχα την ευκαιρία να συζητήσω με τους εκλεγμένους στο νησί και με αρκετούς κατοίκους.»
Bookmark and Share
Blog Widget by LinkWithin

Δεν υπάρχουν σχόλια :