Δευτέρα, Ιουλίου 11, 2016

Παραδοσιακή ναυπηγική τέχνη "Πεντηκοντόρος" (βιντεο)

Ένας από τους πιο σημαντικούς τομείς του λαϊκού μας πολιτισμού και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, είναι η παραδοσιακή ναυπηγική τέχνη. 
Η χρήση του πλοίου ως αυτόνομη κατασκευή σε σχέση με άλλες ξυλοκατασκευές, απαιτεί επι πλέον πλευστότητα, ικανότητα φορτίου, ασφάλεια και αυτόνομη κίνηση. Η ναυπηγική για πολλούς αιώνες από την αρχαιότητα ως το 18ο αιώνα ήταν ο πιο ζωντανός πυλώνας  της εθνικής οικονομίας. 
Η εξέλιξη της ναυπηγικής τέχνης καθορίζεται από την ανάπτυξη του εμπορίου και των μεταφορών ,από τις επικοινωνιακές ανάγκες κάθε εποχής και τη βελτίωση των μέσων και των μεθόδων στις .....
πολεμικές επιχειρήσεις. Οι διάφοροι τύποι πλοίων και μικρών σκαφών, επηρεάζονται από τις ανάγκες που πρέπει να καλύψουν,( ψάρεμα, μεταφορές κλπ) καθώς και από τις τοπικές παραδόσεις και έθιμα. Η ναυπηγική τέχνη εξελίχθηκε και μεγαλούργησε κυρίως στην Ανατολική Μεσόγειο, με τις απέραντες ακτές και τα χιλιάδες νησιά και βραχονησίδες. Οι μεγάλες κατακτήσεις των λαών της  στα γράμματα και τις τέχνες και η στενή συνεργασία τους, με την ανταλλαγή γνώσεων και πληροφοριών, βοήθησαν στη ναυπήγηση μοναδικών ναυπηγημάτων, που ακόμη και σήμερα προκαλούν δέος και θαυμασμό. Ετσι γίνεται αντιληπτό πως οποιαδήποτε εθνοτική, φυλετική ,  τοπική ή άλλη διάκριση, δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Καθώς ο οποιοσδήποτε τύπος πλοίου μιας περιοχής, έχει τα ίδια ναυπηγικά χαρακτηριστικά με αντίστοιχους τύπους  πλοίων σε άλλες περιοχές της Ανατολικής Μεσογείου.
Η πεντηκοντόρος όπως και όλα τα πλοία στην αρχαιότητα και μέχρι το 10ο περίπου αιώνα μ.Χ. κατασκεύαζονταν με τη μέθοδο « πρώτα το κέλυφος». Δηλαδή πρώτα τοποθετούσαν τα μαδέρια του πετσώματος, τα οποία συνδέονταν μεταξύ τους  με «τόρμους» και «εντορμίες» και στη συνέχεια προσάρμοζαν τους νομείς, για την ενίσχυση της γάστρας  του πλοίου.
Για την κατασκευή της πεντηκοντόρου, καταναλώθηκε  αμέτρητος χρόνος, με πολλές απογοητεύσεις, κατά τη διάρκεια των πειραματισμών, αλλά και περισσότερες εξάρσεις χαράς και ελπίδας για το τελικό αποτέλεσμα. Η παντελής έλλειψη εξειδι-κευμένων μηχανημάτων και εργαλείων, δεν στάθηκε εμπόδιο στην ολοκλήρωση της κατασκευής,  κυρίως της αυτόνομης πλεύσης της με τα κουπιά.

Παντελιάς Μάρκος

Bookmark and Share
Blog Widget by LinkWithin

Δεν υπάρχουν σχόλια :